Eerste zin De traliedeur aan het eind van de gang sloeg dicht.
...

Eerste zin De traliedeur aan het eind van de gang sloeg dicht. Wanneer op oudejaarsavond in Oslo het vuurwerk wordt ontstoken - denk precorona -, ontploft een bom die heel wat slachtoffers maakt. Politieman Alexander Blix redt een zwaargewonde vrouw die hij tot zijn verrassing herkent van een oude verdwijningszaak: de verslaafde Ruth-Kristine is de moeder van Patricia, een peuter die tien jaar eerder op klaarlichte dag werd ontvoerd. Ook aanwezig bij de explosie is onlineverslaggever Emma Ramm, wier nieuwe vriend onder de dodelijke slachtoffers is. Erg groot is de liefde niet, want in plaats van te treuren gaat Ramm snel weer aan het werk. Ze kent Blix van vroeger en de twee besluiten om samen deze zaak te onderzoeken. Het lijkt erop dat dit geen terreuraanslag was, maar dat iemand het specifiek op Ruth-Kristine had gemunt. Dat vermoeden wordt bevestigd als er een recente foto van de ontvoerde Patricia opduikt.Noren Jørn Lier Horst en Thomas Enger schrijven ook elk apart misdaadromans. De boeken omtrent Alexander Blix en Emma Ramm maken ze samen. In hun gezamenlijk debuut, Nulpunt, draaide alles om een realityreeks en de macht van sociale media. Deze tweede aflevering leest als een voorbeeld van een perfecte thriller: een vernuftige plot, twee aan elkaar gewaagde hoofdpersonages, interessante en/of bizarre nevenpersonages en er ontploft een heleboel. Toch doet dit boek niet veel met je, misschien net omdat het stramien zo steriel is, er meer tijd is gegaan naar het uitdenken van de plot dan naar het schrijven, en omdat de oorspronkelijke magie tussen Blix en Ramm alweer uitgedoofd lijkt.