ACHTERGROND

In ScreamRide - de geestelijke erfgenaam van RollerCoaster Tycoon (1999) - moet je je eigen pretpark bedenken, bouwen én testen. Er is de carrièremodus, waarin je via allerlei opdrachten, verdeeld over drie verschillende disciplines, loosgaat met diverse attracties. Daarbij moet je opgelegde scenario's volgen om door te stoten naar volgende uitdagingen. In totaal zijn er meer dan honderd opdrachten, verspreid over zes verschillende locaties over de hele wereld. Er is ook een zandbakoptie...

In ScreamRide - de geestelijke erfgenaam van RollerCoaster Tycoon (1999) - moet je je eigen pretpark bedenken, bouwen én testen. Er is de carrièremodus, waarin je via allerlei opdrachten, verdeeld over drie verschillende disciplines, loosgaat met diverse attracties. Daarbij moet je opgelegde scenario's volgen om door te stoten naar volgende uitdagingen. In totaal zijn er meer dan honderd opdrachten, verspreid over zes verschillende locaties over de hele wereld. Er is ook een zandbakoptie, waarin je naar eigen smaak en op eigen tempo rollercoasters en levels creëert om ze daarna uit te proberen. Tijdens de Engineering-opdrachten kun je tot de verbeelding sprekende achtbanen en pretparkattracties bouwen. Daarvoor heb je onderdelen en afwerkingsmaterialen tot je beschikking én kun je de omgeving naar je hand zetten. Er zijn ook puzzels, waarbij je diverse problemen moet omzeilen en onder moeilijke(re) omstandigheden goed functionerende rollercoasters bouwen. Bij Demolition Expert-taken veroorzaak je vernielingen en ontploffingen door de attracties in het decor te jagen. Een denderend karretje of een roterende bal de lucht in katapulteren en er een constructie mee doen instorten? Check! En dan is er het ScreamRider-gedeelte. Daarin neem je zélf plaats in de attracties en moet je die ook controleren - snelheid regelen, afremmen, bijsturen. Dat kan behoorlijk tricky zijn: je zult meer dan eens te pletter storten. Jammer genoeg zijn de vele quick-time events hier na een tijdje repetitief, eentonig en storend. Dit spelonderdeel is nochtans het mooiste om naar te kijken, zeker op de Xbox One, door de vele omgevingsdetails en het overtuigende snelheidsgevoel. Toch verkent het spel geenszins de hardwarelimieten van die console. Zo zou het nog overtuigender zijn, mocht je dit segment via een virtualrealitybril kunnen ervaren. Ontwikkelaar Frontier Games loodst met ScreamRide het concept van cultklassieker RollerCoaster Tycoon de eenentwintigste eeuw binnen. De game is in de eerste plaats voor Xbox One gebouwd (en dan pas omgezet voor Xbox 360). Dat vertaalt zich in glasheldere maar nooit oogverblindend mooie omgevingen en degelijke maar nergens bijzonder gedetailleerde watereffecten. De rollercoasters denderen blits over de rails en ramwerk en luchtballetten zijn even overtuigend. Fijne verstrooiing in afwachting van de volgende échte Xbox-topper. SCREAMRIDE XBOX 360 ? XBOX ONE MICROSOFT STUDIOS GAMEPLAY *** GRAFIEK *** GELUID *** DIMITRI DEWEVER