'Ik hoop dat iedereen hierna bang zal zijn om nog een Robin Hood-film te maken', zei regisseur Otto Bathurst, die met deze revisionistische upgrade van de Britse legende de overstap van tv-land (Peaky Blinders) ...

'Ik hoop dat iedereen hierna bang zal zijn om nog een Robin Hood-film te maken', zei regisseur Otto Bathurst, die met deze revisionistische upgrade van de Britse legende de overstap van tv-land (Peaky Blinders) naar film maakt, in uw lijfblad. Kan best zijn, maar dan wel om de verkeerde redenen. Deze Robin Hood voor het smartphonepubliek schiet namelijk grandioos naast de roos. Het begint nochtans goed: wanneer gentleman-dief Robin (een onuitstaanbare Taron Egerton) door de sheriff van Nottingham wordt opgetrommeld om zijn legerdienst tijdens een kruistocht te vervullen, worden we getrakteerd op een adrenalinestoot die veel weg heeft van een moderne oorlogsfilm met pijl en boog. Maar zodra het klassieke volksverhaaltje op gang komt, volgt een vermoeiende mix van houterig acteerwerk, overdreven sérieux en actiescènes die Bathurst om de haverklap volpropt met allerlei gedateerde slow-motiontrucjes. En waarom moest Maid Marian per se als een wandelende paspop neergezet worden?