Film:* Extra's: (RCV)
...

Film:* Extra's: (RCV) In de filmbewerking van het tweede boek in de vijfdelige Ripley-reeks van Patricia Highsmith stapt de vrij onbekende Barry Pepper in de schoenen van de amorele, charmant-psychotische kameleon Tom Ripley. De gecultiveerde Amerikaan met een Henry Jamesachtige voorkeur voor het oude continent werd eerder al vertolkt door zulke uiteenlopende sterren als (zie Top-5) Alain Delon, Matt Damon, Dennis Hopper en John Malkovich. Pepper is toch maar een magere toevoeging aan deze illustere eregalerij. Hij liet een sterke indruk na als de intense, godvrezende scherpschutter in Saving Private Ryan, maar overtuigt beduidend minder als hij Ripleys speelse dreiging moet suggereren. De scenaristen van Ripley Under Ground (onder wie de Amerikaanse misdaadauteur Donald Westlake) hebben de roman uit 1970 getransponeerd naar het huidige Londen en maakten ook komaf met de homoseksuele subtekst die alle boeken kleurt en in Minghella's The Talented Mr. Ripley expliciet werd gemaakt. Ripley heeft zichzelf in zijn tweede avontuur getrakteerd op een schatrijke jonge vrouw (Jacinda Barrett) met bijbehorend kasteel op het Franse platteland en verdient zelf een aardige stuiver aan het vervalsen van doeken van een verongelukte kunstschilder, wiens identiteit hij ook moet aannemen om het zaakje draaiende te houden. Alweer draait de plot om persoonsverwisseling en om de inventiviteit en het improvisatietalent van Ripley, die zich al moordend uit de slag moet trekken wanneer een hardnekkige Amerikaanse schilderijenhandelaar (Willem Dafoe) de fraude in het snotje krijgt en de valstrik die Ripley voor zichzelf gespannen heeft dreigt dicht te snoeren. Dat de onwaarschijnlijkheden zich daarbij opstapelen kan regisseur Roger Spottiswoode niet deren: hij vertelt het moordmysterie en het Scotland Yardonderzoek trouwens meer als een lichtvoetige zwarte komedie (compleet met opgraven en opnieuw verstoppen van weerbarstige lijken) en een (wat te nadrukkelijke) satire van de Londense artistieke demi-monde met zijn pretentieuze kunstgalerijen, trendy restaurants en uitdagende lofts. En in de dubbelzinnige erfgename met wie hij het bed maar niet zijn duistere geheimen deelt, heeft Ripley zonder dat hij het aanvankelijk beseft, een zielsverwante van wie hij nog 't een en ander kan leren. (P.D.)