Rond Mark Ronsons Anywhere in the World (ft. Katy B) loopt momenteel een Olympische remixwedstrijd. Voor wie zich eraan wil wagen: vijf insidertips van Villa en Moonlight Matters.

1. VERMIJD DROLLEN.

‘Bezint eer ge begint’, zeggen de jongens van Villa. De Gentenaren mochten al aan de slag met tracks van Digitalism, The Golden Filter, Yeasayer, The Human League en Adele, wier Rolling In The Deep ze vorig jaar van een swingend stel discokloten voorzagen. ‘Begin niet aan een remix waarvan je het origineel maar niets vindt’, tipt Thang, één helft van het duo. ‘Bij een remix krijg je dan wel alle aparte sporen van een song ter beschikking en kun je zo veel weglaten en toevoegen als je wil, als de som van de oorspronkelijke delen té ver van je eigen bed staat, zal je nooit helemaal tevreden zijn met het eindresultaat. Hou er dus rekening mee dat je op het eind van de rit iets kunt overhouden waar je zelf honderd percent achterstaat. Een drol oppoetsen doet niemand voor zijn plezier.’

2. DANSVLOER NIET VERPLICHT.

Veel mainstream popartiesten trachten via een remix aansluiting te vinden bij het hippe clubvolkje, een situatie die voor dilemma’s kan zorgen. ‘Een tijd geleden kregen we de vraag om de populaire singer-songwriter Ed Sheeran onder handen te nemen. Een twijfelgeval . Op de koop toe werden we verplicht de structuur van het originele liedje te respecteren. We hebben er uiteindelijk toch op gezwoegd, maar toen het management liet weten dat ze de remix niet gingen uitbrengen, waren we eerlijk gezegd lichtjes opgelucht! (Lacht) Daartegenover staat Yeasayer, een band die we zelf erg goed vinden. We zijn helemaal opgegaan in onze taak en de band was achteraf erg tevreden, ook al was onze mix niet op maat van de doorsnee dansvloer gemaakt. Nog een tip: niet elke remix moet een discotheek in vuur en vlam zetten. Volg gewoon je instinct.’

3. BEDENK EEN SIGNATUUR.

‘Wees flexibel en gebruik je beperkingen’, zegt Sebastiaan Vandevoorde, in dancekringen beter bekend als Moonlight Matters. De West-Vlaming liet al zijn licht schijnen over Ellie Goulding, Hercules And Love Affair, Lana Del Rey, The Drums en Charlotte Gainsbourg, wier Anna hij recent tot een meeslepende synthpoptrip transformeerde. ‘Zelf ga ik steeds op zoek naar elementen in de song die ik zelf niet beter kan maken. In het geval van Gainsbourg heb ik er een strakke riff op akoestische gitaar en een lekkere baspartij uitgepikt, instrumenten die ik zelf niet goed beheers. Daarrond bouw ik vervolgens mijn eigen muzikale signatuur, door er persoonlijke toetsen als orkestrale partijen en vette synths aan toe te voegen.’

4. KILL YOUR DARLINGS.

Deadlines, wij hebben ermee leren leven en ook remixers kennen er alles van: ‘Soms moet je heel erg flexibel zijn, een remix moet altijd eergisteren klaar en verzonden zijn. Soms heb je geluk; aan Adeles Set Fire To The Rain heb ik een maand lang kunnen schaven. Aan een remix voor Alex Winston beleefde ik zo veel plezier dat het hele zaakje op twee dagen beklonken was. Wees niet bang om van nul af aan te herbeginnen, en als het moet: Kill your darlings! Dat hoeft zelfs geen drama te zijn. Zo is mijn eigen track Say A Lot, te vinden op de mixcompilatie van Aeroplane, gegroeid uit de blauwdruk van een remix voor Metronomy. Maar hou ook niet álle goede ideeën voor jezelf, anders raak je nooit ergens.’ (Lacht)

5. CHECK BLADZIJDE 46…

… van dit nummer en meer bepaald de single-top 5, voor enkele klassevoorbeelden.

JONAS BOEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content