Het was onlangs nog eens in het nieuws: de helft van de Vlamingen die via digitale weg naar televisie kijkt, spoelt de reclameblokken weleens door, en één op de vijf zou zijn digitale abonnement opzeggen als de mogelijkheid om de advertenties over te slaan niet meer zou bestaan. Reden voor de commerciële zenders dus om naar andere manieren te zoeken om reclamefilmpjes tot in de huiskamer te krijgen, bijvoorbeeld door een programma te maken dat helemaal draait om reclame.
...

Het was onlangs nog eens in het nieuws: de helft van de Vlamingen die via digitale weg naar televisie kijkt, spoelt de reclameblokken weleens door, en één op de vijf zou zijn digitale abonnement opzeggen als de mogelijkheid om de advertenties over te slaan niet meer zou bestaan. Reden voor de commerciële zenders dus om naar andere manieren te zoeken om reclamefilmpjes tot in de huiskamer te krijgen, bijvoorbeeld door een programma te maken dat helemaal draait om reclame. Zoals Reclame AUB, een quizshow waarin drie kandidaten samen met drie BV's vragen moeten oplossen over allerhande reclamefilmpjes en zo een - uiteraard gesponsorde - reis kunnen winnen naar een of andere exotische locatie. De formule van het programma is zo weggelopen uit vergelijkbare quizzen als De pappenheimers of Twee tot de zesde macht, en dus moet Reclame AUB het verschil maken met de presentatrice,Nathalie Meskens, en met de vragen. Nu, over Meskens geen kwaad woord, want die trekt haar streng als quizmaster, ook al kruipt ze iets te vaak in de rol van flauwe plezante - een typetje waar in het medialandschap van vandaag eigenlijk alleen Steven Van Herreweghe nog mee wegkomt. De vragen in Reclame AUB, dat is een ander paar mouwen, want die overstijgen nauwelijks het niveau van een doordeweekse caféquiz. Logo's die herkend moeten worden, een slogan die de kandidaten met het juiste merk moeten verbinden, meerkeuzevragen waarin een resem kerstmannen of baby's in een commerciële context de revue passeren, het loopt allemaal niet bepaald over van originaliteit of vindingrijkheid. De rondes worden ook allemaal nogal op automatische piloot afgewerkt, alsof iedereen wel beseft dat het allemaal niet echt de moeite waard is om lang bij stil te staan. Uiteindelijk is Reclame AUB daardoor een programma waarin de reclame het sterkste element vormt. Niet de blokken tussendoor, want die heb ik - dat begrijpt u - doorgespoeld, maar de filmpjes die de aanleiding geven tot de vragen. Een spotje waarin het personeel van de Amerikaanse winkelketen Macy's het op een gillen zet als Justin Bieber binnenwandelt, reclame voor taalcursussen met een bejaard koppel dat vrolijk meelipt met de househit I Wanna Fuck You in the Ass of een muis die zichzelf - gesterkt door het net verorberde blokje cheddar - bevrijdt uit een muizenval, op de tonen van Eye of the Tiger, het zijn maar een paar voorbeelden die bleven hangen. Eigenlijk is Reclame AUB dus vooral een pleidooi om weer eens zo'n reeks compilaties van buitenlandse reclamespots uit te zenden, zonder er een geforceerd quizje rond te bedenken. Elke donderdag, VTM **Meer bedenkingen op www.knackfocus.be/testbeeldDOOR STEFAAN WERBROUCKRECLAME AUB IS EEN PROGRAMMA WAARIN DE RECLAME HET STERKSTE ELEMENT IS.