Oplettende abonnees hadden het misschien al in de gaten: Netflix is aan een nieuwe groeispurt toe en hoopt die in Azië te bewerkstelligen. De opmerkelijke Aziatische titels die de zender dit jaar al heeft gelost (voornamelijk cultfavorieten als de spectaculaire anime Devilman Crybaby en het geweldfestijn The Night Comes for Us) waren slechts de voorbode van een 'big push' (de woorden van CNN) die begin deze maand werd aangekondigd op de groots opgezette showcase 'See What's Next: Asia'. Laten we enkele van die uit het Oo...

Oplettende abonnees hadden het misschien al in de gaten: Netflix is aan een nieuwe groeispurt toe en hoopt die in Azië te bewerkstelligen. De opmerkelijke Aziatische titels die de zender dit jaar al heeft gelost (voornamelijk cultfavorieten als de spectaculaire anime Devilman Crybaby en het geweldfestijn The Night Comes for Us) waren slechts de voorbode van een 'big push' (de woorden van CNN) die begin deze maand werd aangekondigd op de groots opgezette showcase 'See What's Next: Asia'. Laten we enkele van die uit het Oosten komende wijze titels van naderbij bekijken. Geen spatje bloed te bespeuren in de nieuwe film van Leena Yadav, de Indiase regisseuse die in 2015 internationaal doorbrak met Parched, waarin ze de misogynie op het Indiase platteland aankaartte. Rajma Chawal speelt zich af in de stad en is lichter van toon. Het is een bitterzoete komedie over een ouderwetse vader die een vals Facebookprofiel aanmaakt om de relatie met zijn zoon te verbeteren. Klinkt als een interessante testcase: zal Hollywood zich, nu we deze film dankzij Netflix wereldwijd kunnen zien, zich over twee jaar niettemin aan een platvoerse remake wagen? Geheimtip! De naam Sujoy Ghosh doet bij ons vooralsnog geen belletje rinkelen, maar zijn thriller Kahaani (2012) was in heel Azië een fenomeen. Voor Netflix maakt hij de bovennatuurlijke reeks Typewriter (releasedatum onbekend), waarin een groep scholieren op spokenjacht gaat. Iets om naar uit te kijken, maar men weze gewaarschuwd: Aziatische geesten hebben de vervelende gewoonte om via het kleine scherm je woonkamer in te palmen. Als twee verschillende landen een film van je hand nomineren voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film, kan dat maar één ding betekenen: dat je de dubbele nationaliteit hebt! Deepa Mehta, bekend van haar veelgeprezen Elements-trilogy Fire, Earth en Water, maakt met Leila (releasedatum nog onbekend) een tv-reeks die zich afspeelt in een dystopische toekomt, waarin een vrouw op zoek moet naar haar verloren dochter. De inlijving van Mehta, zowat de meest gerenommeerde Indische vrouwelijke regisseur, toont aan dat het Netflix menens is. CEO Reed Hastings liet zich dit jaar ontvallen dat India het land is 'waar we de volgende 100 miljoen abonnees zullen vinden'. Opmerkelijk in dat verband is dat Mowgli: Legend of the Jungle (uit op 7 december), de verfilming van Andy 'Gollum' Serkis van het bekendste werk van de Britse imperialist Rudyard Kipling, óók zijn opwachting maakte op 'See What's Next: Asia'. Niet aan gedacht, of is Netflix gewoon duidelijk over zijn bedoelingen? 'Wij gaan dat spel hier overnemen.'