Televisie op het internet neemt een nieuwe stap vooruit, met de serie Quarterlife.Sommige projecten hebben gewoon de tijdgeest mee. Neem nu de nieuwe tv-serie Quarterlife. Die gaat over enkele twintigers die nadat ze hun diploma hebben behaald een eigen leven moeten proberen op te bouwen, en meteen merken dat dat niet zo eenvoudig is. De reeks bespeelt dus, zoals ook uit de titel blijkt, het thema van de 'quarterlife crisis' (een midlifecrisis, maar dan de helft vroeger), een onderw...

Televisie op het internet neemt een nieuwe stap vooruit, met de serie Quarterlife.Sommige projecten hebben gewoon de tijdgeest mee. Neem nu de nieuwe tv-serie Quarterlife. Die gaat over enkele twintigers die nadat ze hun diploma hebben behaald een eigen leven moeten proberen op te bouwen, en meteen merken dat dat niet zo eenvoudig is. De reeks bespeelt dus, zoals ook uit de titel blijkt, het thema van de 'quarterlife crisis' (een midlifecrisis, maar dan de helft vroeger), een onderwerp dat de laatste tijd heel trendy geworden is - kijk maar naar Dagen Zonder Lief van Felix Van Groeningen. Maar Quarterlife speelt ook een voortrekkersrol in een andere trend van vandaag: die van televisie op het internet. De reeks is deze week in première gegaan op MySpace, en wordt enkel uitgezonden via die website en via www.quarterlife.com, een site waar 'quarterlifers' van over de hele wereld steun kunnen zoeken bij elkaar. Quarterlife is daarmee een van de eerste professioneel gemaakte internetseries. De afleveringen (van telkens 8 minuten lang) zijn immers geen filmpjes die door amateurs aan de keukentafel in elkaar geflanst zijn, maar het werk van mensen die hun sporen in de industrie ruimschoots verdiend hebben: Marshall Herskovitz (producer en schrijver van de tv-serie Thirtysomething) en Edward Zwick (regisseur van onder meer Blood Diamond). Herskovitz en Zwick hadden hun idee voor een serie over een groepje twintigers eerst voorgesteld aan de Amerikaanse tv-zender ABC. Maar toen die de afgewerkte pilootaflevering afschoot, trokken ze ermee naar My- Space. Die sprong meteen op de trein: MySpace ondervindt steeds meer concurrentie van gelijkaardige sites als Facebook en het zag in Quarterlife een ideaal vehikel om meer bezoekers te lokken. Daarom telde men een flinke som neer voor het recht om de afleve-ringen van de serie exclusief te mogen tonen op de site (elke episode gaat in première op MySpace en komt pas 24 uur later op www.quarterlife.com). Hoeveel afleveringen er uiteindelijk gemaakt zullen worden, hangt af van het succes. Voor Herskovitz is zijn nieuwe reeks in ieder geval een symbool voor wat de tv-industrie in de toekomst moet gaan doen. 'Tv op het internet is vandaag saai', zei hij in een interview. 'Alles wat je te zien krijgt, is gewoon opgewarmde kost van de zenders. Wij willen bewijzen dat er ook andere mogelijkheden zijn.' En nu Hollywood in de ban is van de schrijversstaking en veel tv-series noodgedwongen stilgelegd worden, krijgt de start van Quarterlife natuurlijk nóg meer aandacht. Zoals we al zeiden: sommige projecten hebben gewoon de tijdgeest mee. (S.W.)