1 Wat mogen we verwachten van de special rond 75 jaar radio?

We presenteren vanuit het Flagey-gebouw, waar de openbare omroep ooit uitzond. Jan Wauters komt, maar ook minder voor de hand liggende gasten als Annelies Beckx van TerZake - die besprak als kind boeken in Kattekwaad. Kristien Hemmerechts komt ook, omdat we een fragment hebben teruggevonden waarin ze werd geinterviewd door haar vader als de driejarige Kiki. Maar ook de grappigste verzoekjes door de jaren heen worden opgerakeld.
...

We presenteren vanuit het Flagey-gebouw, waar de openbare omroep ooit uitzond. Jan Wauters komt, maar ook minder voor de hand liggende gasten als Annelies Beckx van TerZake - die besprak als kind boeken in Kattekwaad. Kristien Hemmerechts komt ook, omdat we een fragment hebben teruggevonden waarin ze werd geinterviewd door haar vader als de driejarige Kiki. Maar ook de grappigste verzoekjes door de jaren heen worden opgerakeld. Ik heb nog drie weken voor de boeg, én ik heb zoveel ervaring met zwarte gaten, dat ik daar nog niet eens aan gedacht heb (lacht). Na De Zevende Dag tuimelde ik ook in een zwart gat, maar de radio had potverdomme toch wel geluk dat ik daar liep te niksen - hoe hadden ze anders opgelost dat Fried'l Lesage maandenlang uitviel met een lichte hersenschudding? Bij Radio 1 zitten er enkele nieuwe programma's aan te komen. De Nieuwe Wereld is een geweldig programma, maar het heeft zijn beste tijd wel gehad. Zelfs ik begin het al wat beu te worden na een paar maanden. Het is goed dat een nieuwe wind waait in de programma's. Ik verveel me niet zo vlug, maar alles wat ik doe, moet uitdagend blijven - dat komt vooral omdat ik al zoveel gedaan heb. De Nieuwe Wereld wordt snel routine, omdat je dagen er altijd hetzelfde uitzien - steeds hetzelfde opzoekwerk en vragen voorbereiden. Op mijn 44e heb ik het ook wel gehad met werken-werken-werken. In combinatie met mijn kinderen is dat slopend. Het tv-werk dat hij doet, maakt misschien lui... Voor Vlaanderen Vakantieland gaat hij op reis, terwijl de redactie zelfs zijn teksten uitschrijft. Dat is bij anderen meestal niet het geval. Ik vond De Zevende Dag absoluut geen licht werk: ik worstelde me vaak tot in de late uurtjes door zware politieke materie. Bij mij is er nog steeds de ambitie om voor televisie te werken. Maar radio is even goed, hoor. Zelfs niéts doen is even goed (lacht). Live tv maken vond ik het fijnste aan De Zevende Dag, maar de Wetstraatpolitiek hoeft niet meer zo nodig voor mij. Dat was ongepermitteerde kwaadheid. Ik vind nog steeds dat ik dat nooit had mogen doen. In De Nieuwe Wereld had dat desnoods gekund, maar in De Zevende Dag was dat gewoon loempigheid. Misschien net iets te weinig binnenshuis. We zijn misschien allemaal iets te behoudsgezind. Niemand mag te lang op zijn lauweren rusten. Als ik van mijn werk naar huis rijd, luister ik trouwens ook naar Q-Music. Die maken fantastische radio. De mediawereld is niet meteen gevuld met de aangenaamste mensen. Wel veel ego's: daar wil ik mijn kinderen niet zo graag inwerpen. Ik ben eigenlijk in de mediawereld beland omdat ik van de andere wereld waarvoor ik gestudeerd heb, nog minder moest hebben: toneel. Als stagiair kwam ik in het theater terecht, en ik kreeg een fysieke afkeer van die plaats. Toen ben ik bij de radio beland waar - zeker 15 jaar geleden - weinig sprake was van grote egovorming. Was dat maar waar geweest! Ik heb veel te lang gedacht dat je door iedereen graag gezien moet worden. Ik lig twee nachten wakker als iemand op een forum zegt dat ik te veel noten op mijn zang heb. Mensen geven me dat niet vaak na, maar is dat niet het syndroom van iedereen die voor de radio werkt, of op tv komt: graag gezien willen worden?Gunter Van Assche 'IK LIG TWEE NACHTEN WAKKER ALS IEMAND OP EEN FORUM schrijfT DAT IK TE VEEL NOTEN OP MIJN ZANG HEB.'