1 Het Nieuwe Wereld Orkest is het populairste item op Radio 1. Hoe verklaar je dat succes?

Dat ligt aan de formule. We voorzien elke week liedjes die in het collectieve geheugen liggen van een nieuwe tekst die volledig inspeelt op de realiteit van die dag. Daar komt nooit sleet op, ook omdat de teksten telkens hilarisch zijn.
...

Dat ligt aan de formule. We voorzien elke week liedjes die in het collectieve geheugen liggen van een nieuwe tekst die volledig inspeelt op de realiteit van die dag. Daar komt nooit sleet op, ook omdat de teksten telkens hilarisch zijn. Ik heb zijn column (over stalinisme en het Vlaams Belang; nvdr.) niet gehoord, maar ik denk niet dat je te ver kunt gaan in de songteksten die wij zingen. Zélf heb ik me nog nooit gewaagd aan satirische teksten voor het Nieuwe Wereld Orkest; dat laat ik maar al te graag over aan mensen die daar kaas van hebben gegeten. Ik wil haar graag gelijk geven, maar mijn vriendin is beter geplaatst om daar een antwoord op te geven. Lage bastonen zorgen wel voor zulke diepe sensuele trillingen dat je in een soort trance kan raken. Misschien is het spelplezier niet van ons gezicht af te lezen omdat we zo geconcentreerd moeten zijn, maar we amuseren ons wel degelijk met die opnames. Voor de gastmuzikant is zo'n sessie trouwens even moeilijk als voor ons. Zwijg stil! Hij heeft toen ook met de Band meegespeeld, maar ik was er niet bij omdat ik met Raymond van het Groenewoud door Azië toerde - als excuus kan dat tellen natuurlijk. Het toffe aan De Laatste Show is dat je de werkwijze van grote artiesten op korte tijd leert kennen. Jammer genoeg vrees ik dat pakweg Prince De Laatste Show aan zich laat voorbijgaan. (lacht) Ik was er niet bij, maar het schijnt dat Chris Isaak een eikel was. Als iemand me tegenvalt, is dat omdat het hem niet kan schelen hoe we zijn song brengen. Ik heb liever dat een muzikant aanwijzingen geeft. Eén grappige situatie was met Johan Stolz (van Concerto voor jou, Natasja; nvdr.). Die was bloednerveus en panikeerde omdat hij niet wist naar welke camera te kijken. Heel sympathiek en aandoenlijk. Ik heb eerst twee kandidaturen Pol&Soc gedaan, onder invloed van mijn vader. Die was prof aan de universiteit, dus zijn wij thuis opgegroeid met heel wat uniefverhalen. Ik kwam bovendien van de Steinerschool en ik wilde wel eens be-wijzen dat het cliché niet klopte dat Steiner-studenten geen unief aankunnen. Ik voel de nood niet om zelf volop in de schijnwerpers te staan, als je dat bedoelt, en ik heb al helemaal niet het gevoel dat ik mijn kleine broertje moet begeleiden. We spelen trouwens ook samen met onze zus Tine (van onder meer Het Peulengaleis; nvdr.) in een groep. Misschien zullen we zelfs een plaat opnemen. Absoluut, en dat zit een beetje in de familie: we zijn alledrie met duizend dingen bezig. Om met ons groepje te repeteren, moeten we echt onze agenda's op elkaar afstemmen. Ik kijk wel op naar bands die alleen met hun eigen ding bezig zijn en zo tot knappe resultaten komen. Dat is eigenlijk ook wel een droom van me. Dat lijkt inderdaad een handicap voor een sessiemuzikant. (lacht) Maar ik haal evenveel plezier uit De Laatste Show als tijdens het componeren. Als ik een van die zaken ooit vrijwillig opgeef, dan mogen ze mij gek verklaren.l Gunter Van Assche'IK VOEL DE NOOD NIET OM ZELF VOLOP IN DE SCHIJNWERPERS TE STAAN.'