1 Je bent 33 geworden, de leeftijd waarop de Messias stierf. Schijnbaar werd het voor jou ook hoog tijd om de Boodschap uit te dragen.

Ik beweer in de show te weten waar het leven om draait en breng dat in evenveel duidelijke boodschappen als liedjes over. Het programma bestaat uit songs over de grote levensvragen en dito gevoelens: angst, boosheid, blijdschap en verdriet benader ik vanuit een simplistische optiek.
...

Ik beweer in de show te weten waar het leven om draait en breng dat in evenveel duidelijke boodschappen als liedjes over. Het programma bestaat uit songs over de grote levensvragen en dito gevoelens: angst, boosheid, blijdschap en verdriet benader ik vanuit een simplistische optiek. Al zestien jaar lang werk ik volgens hetzelfde stramien: eerst de platenrelease, dan de tour. Terwijl het net veel beter is om omgekeerd te werken: door meer voorstellingen te spelen, groeien je songs. Ik vond in het verleden te vaak dat mijn liedjes live beter klonken dan op plaat. Aangezien ik nu op een eigen label zit, was het veel gemakkelijker om dat proces om te gooien. Heel erg zelfs, omdat iedere luisteraar direct begrijpt waarover je het hebt, méér dan dat het geval is bij een Engelstalig oeuvre. In het Engels bestaat er heel wat meer vaagheid over een song. De beelden die je bezingt in het Nederlands, zien de mensen ook direct. Ik heb zelf ook wel wat geschreven, maar ik heb het werk vooral aan de echte groten overgelaten. Ik belde hen omdat ze allemaal een eigen stijl hebben, en omdat ze zich perfect kunnen inleven in de denkwereld van anderen, dus ook in die van mij. Ik gaf enkel de ideeën aan: ik ben dan weer beter om muzikaal een sfeer te creëren. Ik vond het de laatste keer zo aangenaam om met vrouwen op te trekken dat ik nu expliciet op zoek ging naar een volledig vrouwelijke bezetting. Dat was trouwens geen makkie. De sfeer is helemaal anders bij vrouwen. De amicale sfeer van mannen onder elkaar ken ik intussen wel, dus was dit een openbaring: zoveel vrouwen om me heen hebben, geeft me rust. Het is natuurlijk niet alleen de teleurstelling van het verliezen die me boeit in dat programma. Die spanningen intrigeren me ook: hoe een hechte groep met de finale in zicht elkaar willens nillens als grote concurrenten begint te zien. En bovendien leven de meesten in de wetenschap dat de kijker thuis op hen kan afknappen omwille van iets banaals als hun kapsel. Ik ben geen fan van wedstrijden, dus zelf zou ik niet meedoen. Maar ik ben wel zeker dat mijn drijfveer van vroeger dezelfde is als die van de kandidaten: de zin om met muziek bezig te zijn. Ik overdreef misschien een beetje in die principekwestie (lacht). Tv is natuurlijk ook een probaat middel om mijn eigen muziek even naar voren te schuiven. Maar ik houd wel vast aan mijn eerste principe: het móét iets met muziek te maken hebben. De enige die daar met stijl van kan afwijken is Jan Leyers in Nachtwacht. Maar hij is een afgestudeerde filosoof, hè (lacht). Bij mij is dat minder zo, misschien omdat ik minder dan Bart een acteur ben. Als zanger kan ik veel mensen zijn, maar ik doe dat zelden omdat ik er zelf weinig aan heb. Ik zou mezelf missen op het podium als er veel emotie mee gepaard gaat, en als dat de mijne niet is. Als zanger ben ik in het algemeen mezelf, hoewel ik veel zangers zou kunnen uitbeelden. Nee! Ik zou mezelf niet eens mogen vergelijken met hen. Ik bedoelde dat ze zich ook niet op één stijl laten vastpinnen. En ik wil ook wel op eenzelfde manier beelden oproepen bij mensen. Waits kan de herfst verbeelden met zijn stem. Ik probeer dat ook. Iedereen mag na deze tour zelf oordelen of dat gelukt is. lGunter Van Assche'het gevoel VAN MANNEN ONDER elkaar KEN IK nu WEL. Deze tournee was dus een openbaring: zoveel vrouwen om me heen geeft me rust.'