1 'Switch' wordt even in het vriesvak gestopt en vervangen door 'Summer Switch'. Vanwaar de, euh, switch?

We zijn er de afgelopen maanden zodanig mee bezig geweest dat het tijd werd om wat stoom af te laten. De zomer leent zich er bovendien toe het wat kalmer aan te doen omdat iedereen dan toch meer boodschap heeft aan fijne muziek dan aan interviews en duiding. De komende weken brengen we daarom een soort 'best of' van de afgelopen tien jaar. Ter verademing, zeg maar.
...

We zijn er de afgelopen maanden zodanig mee bezig geweest dat het tijd werd om wat stoom af te laten. De zomer leent zich er bovendien toe het wat kalmer aan te doen omdat iedereen dan toch meer boodschap heeft aan fijne muziek dan aan interviews en duiding. De komende weken brengen we daarom een soort 'best of' van de afgelopen tien jaar. Ter verademing, zeg maar. Op zich verandert er niet al te veel. We blijven gewoon op vrijdag en zaterdag uitzenden, al ben ik wel van plan om in de verschillende blokken wat met genres te schuiven en enkele nieuwe deejays te introduceren. Het is inherent aan het programma - en aan het muziekgenre - om elk jaar een aantal nieuwe dingen uit te proberen. Neen. Ik heb het nochtans altijd graag gedaan omdat mijn platencollectie uit meer bestaat dan dance alleen. Het gaf me de kans een ander aspect van mezelf te laten horen. Misschien komt het ooit nog wel terug, in de zomer of zo. Ik word pas veertig over drie jaar hé! ( lacht) Ik blijf hier in elk geval nog even hangen, want ik geniet er hoe langer hoe meer van. Vroeger was alles nog overweldigend, nu is het echt een genot om programma's te maken, om dingen te zien bewegen en zelfs sommige dingen te zien terugkomen. Elektro heb ik vroeger al eens meegemaakt, dus is het nu makkelijker om de klakkeloze kopieën te onderscheiden van wat echt origineel is. Overigens, als ik het hier voor bekeken houd, zal het wel stilaan tijd worden voor Radio 1 om zich aan beats te wagen. ( denkt lang na) Ik weet het niet. Ik vind de huidige melting pot wel leuk. Studio Brussel is ook meer een mentaliteit dan zomaar een radiostation. Er is natuurlijk iets voor te zeggen om rock en dance van elkaar te scheiden, maar voor de luisteraar zou dat een verarming betekenen en dat is dan weer jammer. Waarom zou een verstokte jazzliefhebber trouwens geen Aphex Twin kunnen appreciëren? Als deejay trek ik onder meer naar 10 Days Off en Pukkelpop. Ik doe het deze zomer wat kalmer aan. Ik heb het eigenlijk allemaal ook al een beetje gezien. Vroeger deed ik alles, maar nu ben ik op het vlak van concerten behoorlijk selectief geworden. Het hangt ervan af. Ik heb bijvoorbeeld geen zin meer om na een concert nog vlug wat plaatjes op te leggen of niet meer dan een crowd pleaser te zijn. Ik heb vroeger al genoeg de boel nog eens op gang getrokken na een optreden van pakweg De Heideroosjes. Anderen hebben die fakkel intussen overgenomen. Laat ze maar doen, ik zoek mijn eigen weg wel in een cafeetje in Bree of aan een vijver in Brugge. Zonder twijfel de eerste editie in het Red Tape Building. Ik denk dat dat trouwens geldt voor iedereen die er toen bij was. Niemand was toen al echt met dance bezig of toch zeker niet op die schaal. Iedereen voelde dat er iets aan het gebeuren was, maar niemand wist waar het allemaal naartoe zou gaan. Revolutie! François Kevorkian. Niet alleen omdat hij na mij draait, maar vooral omdat ik enorm veel respect heb voor die kerel. In New York stond hij mee aan de wieg van de echte disco om vervolgens nog platen te produceren voor onder meer The Cure en Depeche Mode. Hij heeft het allemaal zelf meegemaakt, dus het is een eer om voor hem te openen. Ik vind het trouwens nog eens leuk om het publiek te mogen opwarmen. God, neen. Ik heb het ooit gedaan, maar vandaag de dag is Ibiza muzikaal gewoon niet meer interessant. Het eiland is echt kapotgemaakt door de Britten, die hun megalomane clubcultuur naar daar hebben ge- exporteerd. Fantastische plek, daar niet van, maar het is er niet leuk meer, laat staan dat het nog dat mythische karakter heeft van vroeger. De magie is helaas weg. lJan Van Biesen'Waarom zou een verstokte jazzliefhebber geen Aphex Twin kunnen appreciëren?'