1 Wat is het opzet van 'Create Your Night'?

We brengen een algemeen programma over het nachtleven: de rubriek History of... gaat in op de geschiedenis van de elektronische muziek, we doen interviews met top-DJ's als Jeff Mills, Dave Clarke... Maar we organiseren ook een wedstrijd: tien teams leggen hun idee voor van een ideaal avondje uit, en het beste party concept brengen we in praktijk.
...

We brengen een algemeen programma over het nachtleven: de rubriek History of... gaat in op de geschiedenis van de elektronische muziek, we doen interviews met top-DJ's als Jeff Mills, Dave Clarke... Maar we organiseren ook een wedstrijd: tien teams leggen hun idee voor van een ideaal avondje uit, en het beste party concept brengen we in praktijk. Het lijkt niet evident om een programma over nightlife in het weekend uit te zenden. Maar we merkten al met Going Out dat veel kijkers behoorlijk jong zijn; en dat velen bekende DJ's die hier zelden komen dankzij ons leren kennen. Dat is natuurlijk een opsteker. Vooral omdat Going Out heel wat intensiever is dan het lijkt: aan één aflevering van 28 minuten besteden we gemakkelijk een tiental uren draaiwerk. Voor Create Your Night willen we ook nu telkens iets origineels doen. Zo vliegen we met DJ Dave Clarke, die een brevet heeft, in een ballon. Daar ben ik het niet mee eens. Het is wél zo dat DJ's minder frequent worden geïnterviewd, en vaak komen ze na afloop bezorgd vragen of het wel goed was. (lacht) Er heerst daar een bescheidenheid van: 'wij draaien uiteindelijk maar de plaatjes van anderen'. Maar volgens mij zijn DJ's de popsterren van deze tijd. DJ Ghost van de Cherrymoon bijvoorbeeld is op wereldschaal niet bekend, maar in Lokeren is die écht een god. Daar werd noch bij de VRT, noch bij JIM moeilijk over gedaan. Ik was eerlijk gezegd bang dat ik op Studio Brussel 'die van Idool' zou zijn, maar op korte tijd werden dat allemaal ontzettend fijne collega's . Bovendien hielden we ons op JIM ook al niet bezig met die concurrentie: we stelden de nieuwe Switch-verzamelaar voor, net zoals andere platen. Jan Van Biesen zei me dat het belangrijk is dat je 'de taal van drum'n bass spreekt', eerder dan dat je encyclopedische kennis etaleert. Going Out is vrij naïef in vergelijking met Switch, dat meer voor insiders is. Maar ik hoef het gelukkig niet te hebben over beats per minute, ik mag die mensen gewoon vragen stellen over hun leven. Ik ben de Queen of Nitwits!(lacht) Wie ben ik om die bellers te veroordelen? Trouwens, ik herinner me van De Wok en van Fast Forward eerder de heel leuke gesprekken, zoals met Geert Bourgeois en Herman Brusselmans. (lacht) Ik ben er misschien wat naïef in, maar ik denk niet dat Moby zonodig indruk wilde maken op me. We hebben gewoon een aantal ontzettend fijne gesprekken gehad met elkaar, en nadien zijn we iets gaan eten. Héél onschuldig. Dat had specifiek te maken met mijn rol als jurylid in Idool 2003. De mensen die ik ken, lieten me toen weten dat ze het vreemd vonden om mij op het scherm te zien. En inderdáád: ik moet zeggen dat ik mezelf ook niet graag zag in de jury - ik ben normaal veel nonchalanter. Ik gedraag me veel vrijer op JIM. Ik zit opnieuw in de jury. Maar jongen, je zag op tv nog de helft niet van die onnozele World Idol-klucht! Ik had me drie weken voorbereid om iets zinnigs te zeggen. Maar het was een beschamende vertoning, waar de aandachtsgeile jury uiteindelijk naar elkáár begon te gillen. Nooit meer opnieuw! l DOOR GUNTER VAN ASSCHE'IK WAS BANG DAT IK OP STUDIO BRUSSEL 'DIE VAN IDOOL' ZOU ZIJN, MAAR OP KORTE TIJD ZIJN DAT ALLEMAAL ONTZETTEND FIJNE COLLEGA'S GEWORDEN.'