1 Je draait in de house-zaal op Groove City, terwijl jij evengoed in de chill-out room kan staan?

Voor mij betekenen die categorieën niet zoveel. In de house-zaal kan ik als DJ wel meer variatie bieden: house leunt het best aan bij mijn stijl, maar ik gooi er ook techno tussen, net zoals ik soul in een techno-set steek.
...

Voor mij betekenen die categorieën niet zoveel. In de house-zaal kan ik als DJ wel meer variatie bieden: house leunt het best aan bij mijn stijl, maar ik gooi er ook techno tussen, net zoals ik soul in een techno-set steek. Vroeger speelden DJ's verschillende genres door elkaar, en draaiden ze ook heel wat langer. Ik constateer bij beginnende DJ's een heel foute trend: eerst bepalen ze hun profiel, en gaan dan pas aan de slag. Die omgekeerde evolutie wordt helaas in de hand gewerkt door die strikte opdeling in genres. Volgens mij is er een duidelijke beweging naar vereenvoudiging aan de gang: back to basics. Jonge generaties nemen een duik in de zogenaamde 'oerklanken'; ze verdiepen zich in house en techno, zoals die in het begin klonk, waardoor groovy soulklanken jammer genoeg zelden nog aan bod komen. Vroeger waren de middelen beperkt, maar artistieke geesten experimenteerden en kwamen zo tot spannende resultaten. Nu kan iedereen op zijn pc iets in elkaar flansen, waardoor het moeilijker wordt om goede dancetracks te ontdekken tussen een gigantische output van flutmuziek. Ik probeer steeds vanuit mijn eigen beleving interviews af te nemen. Ik hoop dat het programma daardoor een meerwaarde krijgt. DJ's vinden het wellicht ook gemakkelijker om te praten met iemand die vertrouwd is met hun leefwereld. Heel onbewust zal dat wel het geval zijn, denk ik. Ik luister naar zowat elk genre. Muziek is een heel levendige materie. Ik ben ook niet te beroerd om te zeggen dat ik de nieuwe van Kylie Minogue een fantastisch nummer vind. Fascinerend in elektronische muziek was het anonieme en mysterieuze: die stijlbreuk met de bestaande rockcultuur. De massale interesse ontstond pas toen er artiesten en DJ's met een rockprofiel opdoken, zoals The Prodigy en Underworld, met de bijhorende smeuïge concertverhalen en splitten. Toen werd het - helaas - gewoon popmuziek. Je merkt dat ook aan de muziek die ze spelen: die klinkt even houterig, zodat niemand er eigenlijk goed op kan dansen. Over het algemeen zijn dat dan ook gefrustreerde muzikanten die zich op de dansmarkt hebben gestort om enig succes na te streven. (blaast) Dat is zo'n lastige vraag... Telex moet er ongetwijfeld in, maar eigenlijk kan ik dat niet zo goed zeggen. Voor mij is dat hetzelfde als een top 10 geven van gerechten: spaghetti op 1, en tandoori op 2... (lacht). Bij voetballers kun je op het eind van het jaar zeggen wie de beste is aan de hand van hoeveel goals ze gemaakt hebben, maar het is onbegonnen werk om een top 10 samen te stellen van de beste muzikanten, of de beste platen. Natuurlijk! Daarom blijf ik bewust uit de limelights. Er zijn behoorlijk wat goede DJ's, ik bepaal dat trouwens volledig in functie van hun muziekkeuze. Een DJ mag al zijn technische trucjes bovenhalen en naadloos alle platen aan mekaar rijgen, als zijn set me niks doet, vind ik er geen bal aan. Een goeie platenkeuze bepaalt voor het grootste deel zijn performance. door GUNTER VAN ASSCHE