1 In welk opzicht verschilt het nieuwe album van 'Discobar Galaxie in Your Space'?

De opzet is dezelfde: een Eurosonglied wordt gevolgd door een hippe technotrack, waarna een luid gitaarnummer volgt. De gekste dingen. Er komen minder klassiekers aan bod dan de vorige keer, want we wilden mensen vertrouwd maken met minder evidente dingen uit onze platencollectie. Merkwaardig genoeg heeft dit album ook een eightiesgevoel.
...

De opzet is dezelfde: een Eurosonglied wordt gevolgd door een hippe technotrack, waarna een luid gitaarnummer volgt. De gekste dingen. Er komen minder klassiekers aan bod dan de vorige keer, want we wilden mensen vertrouwd maken met minder evidente dingen uit onze platencollectie. Merkwaardig genoeg heeft dit album ook een eightiesgevoel. Mensen verwachten een plaat waar we, net zoals in de DJ-sets, wat doorheen babbelen. Neen dus. Deze plaat moet je tijdens een feestje in de huiskamer kunnen opleggen zodat iedereen zich afvraagt waar die duivels goede DJ in godsnaam zit. (lacht). We moeten een plaat alledrie goed vinden. DJ Bobby Ewing luistert graag naar techno en elektro, DJ Lars Capaldi houdt van het heftiger werk en ik luister vooral naar hip-hop, soul en funk. Maar als we alledrie iets goed vinden, gaan we ervoor. We zijn geen professionals, maar we zijn zeker niet 'zomaar wat acteurs die grappig komen doen achter de draaitafels'. En we zijn natuurlijk ook gegroeid. Als ik nu opnames uit de beginperiode terughoor, stijgt het schaamrood op mijn wangen. Er zijn ook de grootste polemieken aan de gang op het internetforum. Fans staren zich blind op de kwaliteit van onze mixes. Terwijl ik zoiets heb van 'Hallo? We draaien maar wat plaatjes hoor.'Het concept is ontstaan toen we er al een paar jaar mee bezig waren. Tien jaar geleden waren we gewoon drie jonge Leuvenaars die samenkwamen om plaatjes te draaien en feestjes te organiseren. Toen kwam er ruimte vrij op Studio Brussel. Het leek ons geweldig om de nationale radio aan te kleden alsof het om een lokale radio van 15 of 20 jaar geleden ging. De bindteksten tussen de plaatjes zijn een restant van dat radioprogramma. In het begin gaven we tegengas voor enggeestige, elitaire mega-events met super-DJ's. Met die alter ego's wilden we de anonieme DJ een gezicht geven. Dat sloeg blijkbaar bij iedereen aan. We traden onlangs op na de Jungle Brothers, mensen waar ik naar opkijk van zolang ik kan spreken. Ze konden hun ogen niet geloven. Ze zijn zelfs mee achter de draaitafels gekropen. Echt ontroerend hoe mijn jeugdhelden met mijn beste vrienden stonden muziek te maken. Vroeger was er een programma, Tienerklanken, waarin twee gasten met een zware hoornen bril sigaretten rookten, whisky dronken en plaatjes draaiden. Ze kondigden dan iets aan als 'de nieuwe aanwinst uit Amerika' en beluisterden die nummertjes ook integraal. Mochten we ooit de kans krijgen om zoiets in elkaar te boksen, twijfelen we geen seconde. Om klokslag 12 uur op de speelplaats van een schooltje in Haasrode. Het ene moment zaten de kinderen nog het verdrag van Verdun te bestuderen, het andere moment stonden ze allemaal te shaken op de speelplaats. Geweldig om die teenagers één speeltijd lang knettergek te maken. In het begin creëerde ik echt een figuurtje, maar tot mijn verbazing vallen de twee hoe langer hoe meer samen. Ik krijg geregeld te horen dat ik tijdens DJ-sets een grap verkoop die ik een paar uur daarvoor al als Adriaan had gemaakt. Buiten dat gekke stemmetje is er dus nog weinig verschil. Het ligt dicht bij elkaar, in beide gevallen probeer je de mensen een fijne avond te bezorgen. Als je een tekst uit het hoofd leert en die op een podium komt opzeggen, weet je min of meer welke reacties dat zal uitlokken. Bij plaatjes draaien is dat net zo. Ik merk dat ik beide dingen nodig heb, als ik bijvoorbeeld met theater bezig ben, hunker ik naar het volgende optreden van Discobar Galaxie.door BRAM VAN MOORHEM'Geweldig om die teenagers één speeltijd lang knettergek te maken.'