1. Je raakte bekend door muziekjes van anderen te jatten en illegaal op internet te plaatsen. Deze cd is echter 'copycon-

trolled for your moral protection'. Beetje flauw, niet?
...

trolled for your moral protection'. Beetje flauw, niet? (lacht) De ironie van dat plakkertje is mij ook niet ontgaan hoor, alleen heb ik een lelijk trekje bij mezelf ontdekt: ik zou het niet leuk vinden als mensen deze plaat zouden kopiëren! Ik steel ook geen muziek: de vergelijking tussen mijzelf en een Rus die in een loods 20.000 illegale exemplaren van Linkin Park drukt, gaat niet op. Bootleggen is op een creatieve manier met muziek omgaan; het is niet zomaar muziek op een schijfje zetten. Ach... het is wel degelijk méér dan dat, maar ik hou er niet van om van de daken te schreeuwen hoe creatief ik wel ben. Ik bedoelde dat de aandacht niet zozeer moet uitgaan naar mij: als je de songs op deze plaat leuk vind, ligt dat in de eerste plaats aan het genie van de groepen die ik hulde breng. Ik heb de opnames voor Richard X pas dit jaar beëindigd, dus de X-datum is nog niet overschreden (lacht). Ik kan echt geen uitspraak doen; ik wil steeds nieuwe paden inslaan en verkennen - daarom leek het me ook niet interessant om honderden bootlegs te maken en daar wat geld uit te slaan. Dan is het beter om gewoonweg niet met muziek bezig te zijn. Ik vind het gewoon een leuke manier om mijn jeugdschatten uit de eighties op te graven, en nieuwe popsongs te maken aan de hand van twee goeie popsongs. Hoogstaande kunst? Ik geloof dat ik vandaag enkel op het toilet zoiets heb gecreëerd (lacht). Ik heb geen enkele reden om blasé te doen over mijn werk, maar ik ben wél trots over elke noot op deze plaat, elke mix en elke samenwerking. (grinnikt) Flauwekul! Wat is dan 'ongeloofwaardige' pop? Britney, Enrique of Morbid Angel (lacht)? Ach, dat hengelen naar geloofwaardigheid is zo snobistisch en belachelijk. Vandaar dat zo'n songs nog steeds mash-ups heten (mashing up the place is een Jamaicaanse feestuitdrukking; gva). Ik heb nooit beweerd dat ik het buskruit heb uitgevonden - dat laat ik aan anderen over. Weet je waar ik de Jamaicanen om benijd? Zij moeten niet steeds wachten vooraleer de rechten van een song gecleard worden! Ik heb geluk gehad dat ik scoorde met Sugababes en Liberty X; dat succes zette de deuren toch alvast op een kiertje. (leest de credits-lijst bij die cd:) Now I'll be damned - zelfs mijn naam heb ik dan blijkbaar gepikt (lacht). Dit bén ik niet, echt waar! En ja: ik haat saxofoon, ik voel me altijd ongemakkelijk als een saxofoon begint te spelen. Je zult nog grote ogen trekken: het nummer met P Diddy is verrassend experimenteel voor zijn doen. (giechelt:) Ik vond het wel grappig dat ze speciaal een raar mannetje als ikzelf vroegen om P Diddy trendy te krijgen. Heel vreemd. Maar laten we alles in de juiste context bekijken: het ziet er zeker nog niet naar uit dat ik even invloedrijk word als The Neptunes bijvoorbeeld. We hebben elkaar nodig: niemand wil mij horen zingen (giechelt), en bovendien kan ik mezelf ondertussen permitteren om nee te zeggen tegen een zanger die me niet boeit - ik hou van spannende popartiesten, maar ik blijf uit de buurt van klatergoud. (stilte) Dat is een andere manier om het te bekijken, denk ik. Ik voel me niet aangevallen, omdat hij misschien enkel die afgrijselijke Eminem-mixes kent. Sommigen zeggen dat ook ik gemakkelijke hits scoor op de rug van anderen, maar dat is bespottelijk: Gary Numan bleek heel opgezet over de versie van Sugababes. (lacht) Nu ja, niet zo vreemd misschien - ik heb wellicht zijn zwembad betaald. ldoor Gunter Van Assche'Niemand wil mij horen zingen.'