PSAPP

Kurt Overbergh: Je moet weten dat ik mijn collectie - ondertussen toch zo'n driehonderd hoezen - in een veertigtal categorieën heb onderverdeeld. Een beetje zoals Boon met zijn Fenomenale Feminatheek. Deze hoort thuis in de categorie 'Artists addicted to cats': artiesten die alléén maar platen uitbr...

Kurt Overbergh: Je moet weten dat ik mijn collectie - ondertussen toch zo'n driehonderd hoezen - in een veertigtal categorieën heb onderverdeeld. Een beetje zoals Boon met zijn Fenomenale Feminatheek. Deze hoort thuis in de categorie 'Artists addicted to cats': artiesten die alléén maar platen uitbrengen met katten op de hoes. Mooie voorbeelden zijn Ladyhawke, The Harmonicats en de singles van Free Kitten, het zijproject van Kim Gordon. Maar Psapp is ook zo'n groep die zweert bij poezen-hoezen. Geloof me: het is een ongelooflijke troost dat ik niet de enige ben met een kattenfixatie. (Lacht)Overbergh: The Duke's Men zijn eigenlijk de vaste sidemen van Duke Ellington. De plaat zelf maakt deel uit van de reeks Epic In Jazz, een serie van zes jazzplaten waarvan de hoezen allemaal zijn ontworpen door William Steig, de man die ook het figuurtje Shrek heeft gecreëerd. Op de ene hoes zit een poes aan een toog een sigaretje te roken, op een andere zie je iemand trompet spelen in het oor van een slapende poes, en op nog een andere cover zitten verschillende poezen op een man die op de grond ligt. Dat is natuurlijk smullen, zo'n themareeks. Overbergh: Deze hoes komt uit de categorie 'The ultimate cat sleeves': platen die zowel qua vorm als inhoud de kat centraal zetten. Ik heb er zo maar negen, waaronder bijvoorbeeld My Name Is Buddy van Ry Cooder: een plaat die niet alleen een poes op de hoes heeft, maar ook het verhaal van een zwerfkat vertelt. Deze vind ik ook een hele mooie: een verzamelaar met songs uit de jaren 50 en 60 die allemaal naar katten verwijzen. Van Three Cool Cats van The Coasters tot What's New Pussycat van Tom Jones. Een gewéldige trip! (V.B.)