Niet alleen Barcelona, Venetië en andere toeristische hotspots kampen tegenwoordig met een overvloed aan bezoekers, in een klein visserstadje in Zuidwest-Engeland zien twee broers lijdzaam ...

Niet alleen Barcelona, Venetië en andere toeristische hotspots kampen tegenwoordig met een overvloed aan bezoekers, in een klein visserstadje in Zuidwest-Engeland zien twee broers lijdzaam toe hoe hun ouderlijke huis in een pittoreske Airbnb verandert die de toestroom van Londense yuppies moet accommoderen. In zijn woest originele Bait - dé Britse indie-hit van het voorbije jaar, recent bekroond met de Bafta voor beste debuut - tackelt regisseur Mark Jenkin hedendaagse topics als gentrificatie en globalisering, maar dan wel op een heel aparte en tijdloze manier. Jenkin schoot zijn hypnotiserende film over het vissersleven in Cornwall op 16mm en nam het geluid apart op, wat Bait de look en feel geeft van prachtig klassieke slice of life-cinema uit de jaren veertig. Een dromerig meesterwerk dat met zijn expressieve retrostijl, knipogen naar B-horror en zilte zeebonken zo naast The Lighthouse kan staan.