Dimitri Dewever medewerker Trends

De tabletcomputer is het afgelopen half jaar helemaal doorgebroken. Elk zichzelf respecterend elektronicamerk heeft inmiddels een of meerdere modellen in de aanbieding. Het hieruit voortvloeiende overaanbod van merken, types en besturingssystemen maakt het als consument bijzonder moeilijk om de juiste (aankoop)keuzes te maken. Een handig overzicht.

ZWITSERS ZAKMES

Het is niet geheel verwonderlijk dat tablets wereldwijd momenteel tot het snelst groeiende segment binnen de multimediamarkt behoren. Ze zijn compact, draagbaar, intuïtief, gebruiksvriendelijk én nemen heel wat taken over van andere toestellen. Zonder lange opstarttijd verbinding maken met het internet, videochatten, navigeren, gamen en zelfs televisiekijken: al deze uiteenlopende mogelijkheden zorgen ervoor dat traditionele notebooks, gps-toestellen, draagbare spelconsoles en aanverwanten steeds minder noodzakelijk worden – en zelfs hun aantrekkingskracht beginnen te verliezen. De nieuwste tablets lijken met hun in fel zonlicht bruikbare beeldschermen en grotere batterijautonomie zelfs de e-readers uit de markt te willen duwen. Sowieso is één multifunctioneel toestel handiger en goedkoper dan een veelvoud aan technologische gadgets. Meteen een van de hoofdredenen voor de huidige populariteit van de tablet.

KONING APPLE

Steve Jobs is begin oktober heengegaan, maar zijn erfenis leeft verder. Apple heeft dan wel de tablet niet uitgevonden, het Amerikaanse merk is met de iPad wél verantwoordelijk voor het hip en gewild maken ervan. Sinds de introductie van de eerste versie in 2010 werden er op anderhalf jaar tijd wereldwijd al meer dan 29 miljoen iPads verkocht. Daar zouden er volgens analisten tegen eind volgend jaar nog eens dertig tot veertig miljoen moeten bijkomen. Wat erop wijst dat de populariteitspiek nog lang niet in zicht is.

Met zijn minimalistische design, gestroomlijnde gebruikersinterface (iOS) en glasheldere beeldscherm heeft de iPad zowat de standaard vastgelegd waartegen toestellen van andere merken worden afgewogen. Samsung nam dit enkele maanden geleden met de Galaxy Tab 10.1 wel érg letterlijk. Ondanks het andere besturingssysteem, het lichtere gewicht en de betere beeldprestaties van Samsungs tablet vond Apple dat er sprake was van patentbreuk ten opzichte van de iPad 2. Gerechtelijk getouwtrek ging van start, met een tijdelijk verkoopverbod in het nadeel van Samsung tot gevolg. Sinds vorige maand is de Galaxy Tab 10.1 bij ons op de markt, maar het debacle maakte wel duidelijk dat Apple de hete adem van de concurrentie in zijn nek begint te voelen.

GOOGLE OP DE LOER

Een tweede grote speler op de tabletmarkt is (onrechtstreeks) Google, dat met zijn Android-besturingssysteem zowat alle belangrijke Apple-concurrenten, zoals Samsung, Acer, HTC, Sony, Archos, Toshiba en Asus, van de nodige gebruikersinterface voorziet. De vorige Androidversies waren in se ontwikkeld voor smartphones en niet voor tablets, waardoor ze met hun rommelige structuur, slome prestaties en rudimentaire graphics op geen enkel vlak konden wedijveren met het blitse iOS van Apple. Maar daar kwam enkele maanden geleden flink verandering in, toen Google Android 3.0 Honeycomb lanceerde. Elk compatibel tabletmerk legt daar zijn eigen grafische schil overheen, maar de functionaliteiten en mogelijkheden zijn nagenoeg identiek: de nieuwe Android is snel, clever en bijzonder gebruiksvriendelijk. Inmiddels is dit specifiek voor tablets ontwikkelde besturingssysteem aan versie 3.2 toe. Als algemene regel geldt dat Androidtablets uitgerust met versie 3.0 probleemloos en gratis via internet kunnen worden geüpgraded naar 3.2, terwijl het opwaarderen van het in principe voor smartphones bedoelde 2.2 Froyo of 2.3 Gingerbread naar versie 3.0 onmogelijk is. Wie koopjes meent te doen door zich een oudere Androidtablet aan te schaffen, komt dus flink bedrogen uit.

MICROSOFT & CO

Het machtige Microsoft hinkt op tabletvlak stevig achterop. Het aantal tablets dat op Windows 7 draait, is niet bijzonder uitgebreid (er zijn in België momenteel een aantal notebookhybrides op de markt) en daar hangt ook een algemeen gebrek aan apps (software) mee samen. Met het van tabletfunctionaliteiten voorziene Windows 8 zou daar ergens in 2012 verandering in moeten komen. De vraag is echter wie daar op zal wachten, en hoeveel tabletterrein er tegen dan nog te ontginnen valt.

RIM (Research In Motion), de producent van de bekende BlackBerry-telefoons, zit met zijn PlayBookta-blet een beetje in hetzelfde schuitje. Het merk ontwikkelde een vooruitstrevende tablet, maar rustte die uit met zijn eigen besturingssysteem. Door de grote voorsprong die Apple en Android hebben opgebouwd, zijn softwaremakers echter niet meteen geneigd om nog eens en masse voor een derde besturingssysteem applicaties te gaan ontwikkelen. En laat het gebrek aan apps nu net de achilleshiel zijn die de BlackBerrytablet de das om lijkt te doen, ook al is er op zich weinig mis met het besturingssysteem.

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content