ACHTERGROND

De onafhankelijke Britse studio Slightly Mad duwde met de Shift-uitstapjes eerder al de Need for Speed-reeks in de simulatiehoek én experimenteerde met rode glanslak in de Ferrari Racing Legends-episode van Test Drive. Voor Project CARS trokken de makers alle registers open. Ze richtten hun eigen crowdfundingplatform op en verzamelden in 2011 in een mum van tijd meer dan 4 miljoen euro. Tachtigduizend investerende racefans kregen de mogelijkheid om zelf content voor het spel aan te leveren, van foto's...

De onafhankelijke Britse studio Slightly Mad duwde met de Shift-uitstapjes eerder al de Need for Speed-reeks in de simulatiehoek én experimenteerde met rode glanslak in de Ferrari Racing Legends-episode van Test Drive. Voor Project CARS trokken de makers alle registers open. Ze richtten hun eigen crowdfundingplatform op en verzamelden in 2011 in een mum van tijd meer dan 4 miljoen euro. Tachtigduizend investerende racefans kregen de mogelijkheid om zelf content voor het spel aan te leveren, van foto's over koetswerkschilderingen tot trailerbeelden. Een hoogst ongebruikelijk productieverhaal. Om de game authentiek te maken werkten de makers samen met tientallen bestaande automerken. Dat resulteerde in een wagenpark met een kleine zeventig exemplaren waarmee je op tot in de details nagebouwde circuits - van Silverstone over de Dubai Autodrome tot de Nürburgring en zelfs Spa-Francorchamps en Zolder - kunt scheuren. Daarbij wordt via de gps-locatie zelfs de juiste stand van zon en maan in rekening gebracht. Draai de klok terug naar het tijdstip van een bekende race op een bepaald circuit, en weersomstandigheden en zonne- en maanstand zullen stroken met die van de echte race. Ongezien. In de carrièremodus staan alle voertuigen meteen vanaf de eerste seconde startklaar - je hoeft ze dus niet vrij te spelen of te kopen met de cash die je vergaard hebt door eerst urenlang met slome stadswagentjes rond te tuffen. De focus van het progressiesysteem ligt op het racen zelf. Kampioenstitels, klassementen, ervaringspunten, de relatie met je fans en manager: alles bepaalt het verdere verloop van je carrière. De wagens reageren realistisch. Van je banden afgebrokkelde stukjes rubber hebben een impact als je er de volgende ronde weer over rijdt. En de game is nu al compatibel met virtualrealityhelmen. Project CARS werd uitgesteld, aangepast aan de nieuwste generatie spelconsoles en opnieuw uitgesteld. De versie die nu uitkomt, is nog steeds een work in progress (er verschijnen weldra gratis updates) maar is toch al verbluffend. Alleen de aanrijdingen en de daarbij opgelopen deuken ogen wat gekunsteld. De grootste commerciële troef is dat de game op alle platformen speelbaar is, en zo rechtstreeks de concurrentie aangaat met exclusieve genre-iconen Gran Turismo (PlayStation) en Forza Motorsport (Xbox). Project CARS verdient een podiumplaats bij de beste racesimulatoren ooit. Blinde aanrader voor autofanaten. PROJECT CARS PC, PS4, XBOX ONE SLIGHTLY MAD GAMEPLAY **** GRAFIEK **** GELUID **** DIMITRI DEWEVER