Donderdag 8/1, 22.05 - Canvas Planet Earth-producent Alastair Fothergill hoopt dat de kijker bij het zien van Planet Earth 'van ontzag van zijn stoel valt door de pure schoonheid van onze planeet'. Als u eraan twijfelt dat een tv-programma uw evenwicht gevoelig kan verstoren, weet dan dat de makers eerder de alom bejubelde serie Blue Planet inblikten. En dat ze in deze elfdelige docureeks niet enkel de oceanen, maar de onverkende plekjes van de héle aarde in beeld trachten te brengen.
...

Donderdag 8/1, 22.05 - Canvas Planet Earth-producent Alastair Fothergill hoopt dat de kijker bij het zien van Planet Earth 'van ontzag van zijn stoel valt door de pure schoonheid van onze planeet'. Als u eraan twijfelt dat een tv-programma uw evenwicht gevoelig kan verstoren, weet dan dat de makers eerder de alom bejubelde serie Blue Planet inblikten. En dat ze in deze elfdelige docureeks niet enkel de oceanen, maar de onverkende plekjes van de héle aarde in beeld trachten te brengen. Al van bij de eerste aflevering wordt duidelijk dat bij het inblikken van Planet Earth kosten noch moeite gespaard zijn: in een klein uur ga je als kijker immers van An-tarctica over het Noorden van Canada, de wouden van Rusland en de wildernis van Nieuw-Guinea naar de Kalahariwoestijn. En dan moeten de uitgebreide visuele studies van de bergen, de stromen, de grotten, de woestijnen, het ijs, de vlaktes, de jungles, de regenwouden en de oceanen nog komen. Als we toch zouden moeten kiezen: tot de indrukwekkendste dingen die de crew van Planet Earth op de gevoelige high definition-plaat vastlegde, behoren zeker de wolken boven de Mount Everest, de jacht van een wolf op kariboes over de Canadese toendra, het duiken naar de donkere dieptes onder het ijs van het Baikalmeer en het basejumpen in 's werelds diepste grotopening in Mexico. Planet Earth belooft 'première na première', want veel van die natuurbeelden zijn nooit eerder vertoond. De BBC heeft natuurlijk een reputatie te verdedigen wat natuurdocumentaires betreft - dat de grote Sir Richard Attenborough de originele commentaartrack insprak, mag als kwaliteitslabel gelden. Bovendien kon de crew een beroep doen op de meest geavanceerde cameratechnologieën. De heligimbal bijvoorbeeld - die naar verluidt op de R2-D2 uit Star Wars lijkt - is een snufje uit de ruimtevaart dat trillingen tegengaat zodat de ingebouwde camera niet alleen 360 graden kan draaien, maar tegelijkertijd ook haarscherpe luchtbeelden van een halve kilometer ver kan maken. U bent ook een natuurliefhebber en wenst voor een volgend programma te solliciteren? Prima, maar weet dan dat het schieten van die mooie plaatjes nooit zonder gevaren is. Echt aangenaam kan je het filmen van een hevige zandstorm die Groot-Brittannië zou kunnen bedekken niet noemen, en ook een sneeuwstorm wil al eens pijnlijker uitvallen dan gepland. Neem daarbij een bijna dodelijk geval van hoogteziekte, de dreiging van een schietgrage bandietenkoning en andere onvoorspelbare onfortuinlijkheden en u weet dat de wederhelften en eventuele bloedjes van kinderen van de crewleden niet echt gerust zullen hebben geslapen. En dan zwijgen we nog over de aanvaringen met een zeer giftige - what's in a name - gifkikker, een gewelddadige walrus en een nogal onstuimig bultrugjong. Barbara De Coninck