ACHTERGROND

Resident Evil-bedenker Shinji Mikami betuigt met deze spooky huivertrip wederom zijn liefde voor de survivalhorror. Hij wilde terug naar de roots van het genre, met meer griezel en minder door explosies en ratelende mitrailleurs gedomineerde machoactie. 'Door munitie, hulpmiddelen en wapens schaars te maken voelt de speler zich kwetsbaarder, machtelozer en angstiger', zo vertelde Mikami ons onlangs (Knack Focus 20/8). En in die opzet is hij met The Evil Within zeker geslaagd. Het spel jaagt je geregeld de daver op...

Resident Evil-bedenker Shinji Mikami betuigt met deze spooky huivertrip wederom zijn liefde voor de survivalhorror. Hij wilde terug naar de roots van het genre, met meer griezel en minder door explosies en ratelende mitrailleurs gedomineerde machoactie. 'Door munitie, hulpmiddelen en wapens schaars te maken voelt de speler zich kwetsbaarder, machtelozer en angstiger', zo vertelde Mikami ons onlangs (Knack Focus 20/8). En in die opzet is hij met The Evil Within zeker geslaagd. Het spel jaagt je geregeld de daver op het lijf, laat je als opgejaagd wild briesen, vluchten en schuilen én bezorgt je geheid transpirerende handpalmen. Politierechercheur Sebastian Castellanos arriveert, samen met twee collega's, in een hospitaal voor geesteszieken. Ze treffen er dodelijk verminkte patiënten en personeel aan. Het hek is compleet van de dam wanneer blijkt dat een duistere kracht in de macabere gangen, kelders en medische vertrekken rondwaart. De spookachtige, in witte cape gehulde antagonist Ruvik bezorgt je de ene ijzingwekkende ervaring na de andere. Zijn de hallucinante, surrealistische taferelen de realiteit van de game, of spelen ze zich af in de geest van de protagonist? Een interessante spanningsboog, die bijna twintig uur lang verkend wordt. Gemuteerde zombies, een spinachtig vrouwmens met grote klauwen, een kettingzaag slingerende sadist én Boxhead, een reus met een vleeshamer en een kluis over het hoofd: de gedrochten duiken op in alle maten en gewichten. Sommigen kun je enkel ontwijken, anderen kun je verslaan met allerlei slag- of met het schaarse schiettuig dat je op je pad aantreft. Vergeet neergevallen booswichten wel niet op te fikken met een lucifer, of ze verrijzen. Spuitende bloedfonteinen, decapiterende boobytraps, een grotesk herenhuis, arenagevechten en wrede omgevingspuzzels jagen je hartslag verder de hoogte in. The Evil Within is een onvergetelijk bezoek aan een virtueel spookhuis, met sinistere locaties, onheilspellende situaties, bloederig ingenieuze verrassingen en gore shockmomenten. Met de donkere atmosfeer en het onbehaaglijke gevoel dat je soms bekruipt, zit het meer dan snor. Minder is het gesteld met het hoofdpersonage, dat een nogal gelaten, gedistantieerde indruk nalaat bij al die onaardse taferelen. Het gevolg van een middelmatige vertolking, maar evenzeer van het scenario, dat vrij rommelig en onsamenhangend de vijftien hoofdstukken van de game aaneenrijgt en uiteindelijk een lichtjes teleurstellende afloop kent. THE EVIL WITHIN OC, PS3, PS4, XBOX 360, XBOX ONE BETHESDA GAMEPLAY *** GRAFIEK **** GELUID ****DIMITRI DEWEVER