Als chirurg redt Penelope mensenlevens in Syrië. Na een missie keert ze steevast terug naar België, waar een liefhebbende partner en een schattige tienerdochter op haar wachten. Maar ze heeft het steeds moeilijker om zich opn...

Als chirurg redt Penelope mensenlevens in Syrië. Na een missie keert ze steevast terug naar België, waar een liefhebbende partner en een schattige tienerdochter op haar wachten. Maar ze heeft het steeds moeilijker om zich opnieuw te nestelen in de warmte van dat gezin. Haar werk voelt belangrijker aan en de combinatie met haar paradijselijke privésituatie wordt steeds onmogelijker. Judith Vanistendael zet flinke, eigenwijze stappen in deze feministische variatie op de Odyssee. Hier is het Odysseus' eega Penelope die verre avonturen beleeft, maar behalve die terloopse bijsturing van de literaire canon wil Vanistendael voornamelijk reactie oproepen met het verhaal van een moeder die haar gezin niet op de eerste plaats zet. Die controversiële materie zit ingebed in haar meest voldragen strippagina's tot nu toe. De spontane aquarellen weerspiegelen haar emotionele betrokkenheid en in haar tekst gebruikt ze verschillende lagen: dialogen, gedachten van Penelope, een fragment van de Odyssee en gelegenheidsgedichten van Bernard Dewulf.