PEKING EXPRESS – DE MEKONG ROUTE

ELKE DAG OM 20.30 KANAALTWEE (KICK-OFF MAANDAG OM 21.10)

Aan het derde seizoen van Peking Express moest niet veel gesleuteld worden: opnieuw reizen acht duo’s al liftend langs een uitgestippelde route vol ontberingen. Ze volgen deze keer de Mekongrivier van Vietnam tot in Tibet. De puntentelling is voortaan afgeschaft, dus wie laatst op de plaats van afspraak opdaagt, moet zijn koffers pakken. Vijf verschillende culturen passeren de 8 koppels. De route gaat van de zeespiegel tot meer dan 5000 meter hoogte, waarbij de temperatuur angstaanjagend zakt van 40 graden tot -10. Gelukkig konden de deelnemers zich verwarmen aan de verrukkelijke Roos Van Acker.

Dit is de meest hachelijke route tot nu.

Roos Van Acker: Dat klopt. Tibet bijvoorbeeld is even gevaarlijk als prachtig. ’s Morgens werden we altijd met een kater wakker, omdat de lucht er zo ijl is. Ik kon mijn teksten ook amper onthouden. De luchtdruk is er ook veel hoger, en dat deed dan weer rare dingen met je maag. Onze klankman hield er een record aan over: een scheet van 25 seconden (lacht).

Voel je geen gêne als je een spelletje speelt tussen die arme drommels?

Van Acker: Natuurlijk: de dokter in onze ploeg deed daarom ook gratis consultaties bij de plaatselijke bevolking. Tibet is een hard land, hoor: de mensen moeten zich met de stront van yaks insmeren om het warm te hebben. Euh nee, daar deed ik niet aan mee. Ik had heel warm,

dik ondergoed aan. Ook sexy hoor.

Kanaaltwee recruteert deelnemers voor ‘Expeditie Robinson’ via een hindernissenparcours. En jullie?

Van Acker: De duo’s moesten eerst zware fysieke proeven afleggen, daarna maakten strenge psychologische tests de selectie af. Vind je het vreemd dat Reinier slaagde (hij was zowat de psychopaat van een vorige serie; gva)? Ik had wel sympathie voor hem. Hij speelde het spel hard, maar dat was niet verboden, hè. Trouwens, hij komt misschien nog terug (lacht).

How Art Made The World Vijfdelige BBC-serie die op zoek gaat naar de oorsprong van de beelden die het uitzicht van onze moderne wereld bepalen. Aan de hand van talloze voorbeelden van kunstwerken op de meest verscheiden locaties over heel de wereld onderzoekt de serie achtereenvolgens de afbeelding van het menselijk lichaam, de oorsprong van de beeldende kunst, de manipulatieve kracht van het beeld, de evolutie van visuele verhalen, en de beeldvorming rond de dood en het hiernamaals (23.50 – Canvas).

Lethal Weapon 3 * Richard Donner, VS 1992. Het minste avontuur uit deze vernielzuchtige actiereeks waarvan de teller voorlopig op vier staat. Ratelmitrailleur Joe Pesci neemt immers het commando over van de kibbelende detectivebuddy’s Mel Gibson/Danny Glover. Deze sequel heeft nog zijn spectaculaire vernielzuchtige momenten, maar van de stimulerende actiedrift van de vorige films blijft in dit verhaal niet veel over (21.10 – Kanaaltwee) La maschera del demonio *** Mario Bavo, IT 1960. Wat is deze gotische horror, vrij naar Gogol, anders dan een veredelde kopie van de notoire Hammer-films uit de jaren 50? Griezelmeester Mario Bavo maakt perfect gebruik van de iconografie van het genre, maar hij was eerst en vooral een fotografieleider: de picturale pracht van dit in clair-obscur gefilmd zwart-wit huiverdrama is weergaloos. Op een wreed-sadistische openingsscène na blijft de horror beschaafd, al kreeg deze Barbara Steele-prent zowel in de VS als Engeland te maken met de schaar en de censuur (00.50 – Arte).

G.V.A.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content