Zondag 24/4, 14.05 - één. Jacques Demy met Catherine Deneuve, Jean Marais, Delphine Seyrig. FR 1970.
...

Zondag 24/4, 14.05 - één. Jacques Demy met Catherine Deneuve, Jean Marais, Delphine Seyrig. FR 1970. Van Picasso over Erik Satie en Stravinsky tot de surrealisten en Edith Piaf: het artistieke Parijs van de jaren 20 en 30 was in de ban van poëet Jean Cocteau. Ook Jacques Demy, de cineast van kleurrijke films chantés als Les parapluies de Cherbourg en Les demoiselles de Rochefort brengt met Peau d'âne een eerbetoon aan diens feeërieke universum en middeleeuws filmtableau La belle et la bête. Demy vertrok voor zijn film van het gelijknamige 17e-eeuwse sprookje van Charles Perrault, een moraliteitsfabel met een incestmotief. Dat thema wordt hier wat troebeler en dubbelzinniger ingevuld. Zelfs Walt Disney zou zijn gevallen voor deze charmante adaptatie - zonder er een hartaanval aan te hebben overgehouden. Het onvoorstelbaar betoverende Peau d'âne begint met het verzoek van de koningin op haar sterfbed: de koning mag nooit hertrouwen, tenzij met 'une femme plus belle, mieux faite et plus sage que moi'. Na een zoektocht in het koninkrijk komt hij bij zijn eigen dochter uit (Catherine Deneuve). Die slaagt er met de hulp van een excentrieke fee (Delphine Seyrig) en na een hele reeks wensen in om in een stinkende ezelshuid het blauwe hof van haar vader te ontvluchten, al weet ze niet goed waarom ze niet met hem zou trouwen. Dat de incestueuze koning door Jean Marais vertolkt wordt, zegt veel over Demy's bedoelingen. Ster Marais was immers Cocteaus lover en speelde de hoofdrol in diens Orphée en La belle et la bête. Sommige decorelementen zoals het enorme deken van gras op Deneuves bed, het narcistische spiegelmotief of de met planten overwoekerde kasteelmuren zijn rechtstreekse verwijzingen naar het iconografische decor uit Cocteaus sprookje. Demy legde in het eclatante design van deze klassieker voor jong en oud ook zijn eigen accenten - denk aan de flamboyante kostuums, heerlijke pastelkleuren en magische rode en blauwe paarden. Hoeft het dan te verwonderen dat toeschouwers er indertijd een psychedelische film in zagen? Demy had veel vrienden in het Californische hippiemilieu - Doorsfrontman Jim Morrison kwam zelfs langs op set in de Loirestreek. Echt verrassend is het niet dat die Deneuves zelfgebakken Cake d'amour als een spacecake beschouwen. LUC JORIS