In het semi-autobiografische Paul - in Angoulême bekroond als beste reeks - geeft de titel van elk album de plaats aan waar de gebeurtenissen zich afspelen. Volgens de auteur, de Canadees Michel Rabagliati, is dat een ironische ...

In het semi-autobiografische Paul - in Angoulême bekroond als beste reeks - geeft de titel van elk album de plaats aan waar de gebeurtenissen zich afspelen. Volgens de auteur, de Canadees Michel Rabagliati, is dat een ironische knipoog naar klassiekers als Kuifje in Afrika - de bestemmingen van Paul zijn veel minder avontuurlijk. In Paul à la maison blijft hij zelfs grotendeels thuis. In zijn gevoelige, trage vertelstijl laat Rabagliati zijn alter ego afscheid nemen van zijn moeder, die tot haar laatste ademtocht haar leven zelf blijft regelen. Als zijn volwassen dochter naar het buitenland wil vertrekken, dreigt de gescheiden Paul er nog meer alleen voor te staan. Ook al zijn de meeste gebeurtenissen banaal, de nostalgische lijnvoering van Rabagliati en zijn talent om poëzie te vinden in het alledaagse zorgen voor sterke emoties. Dat effect bereikt hij niet door drama aan te zetten - de laatste weken van de moeder van Paul blijven zelfs helemaal uit beeld - maar juist door stilte op de juiste momenten.