Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Zondag 7/3, 20.10 – Canvas

Zit de muziekindustrie nu echt in een crisis, of bieden de ingrijpende veranderingen die de sector de jongste jaren teisterden net meer mogelijkheden? Panorama-medewerker Bart Beckers nam poolshoogte bij artiesten en hun entourage, allen op zoek naar nieuwe manieren om hun brood te blijven verdienen met muziek. ‘Enkel door te investeren in de relatie tussen artiesten en hun fans, kun je hen nog doen betalen voor muziek.’

Wat is er fout gelopen in de muziekindustrie?

Bart Beckers: De bonzen van de internationale platenfirma’s hebben destijds tevergeefs tegen Napster ( de eerste illegale downloadservice, nvdr.) proberen te vechten. Ze hebben zich te lang louter op de cd-verkoop gefixeerd.

Hoe kunnen ze de controle teruggrijpen?

Beckers: Door hun businessmodellen te herzien. Ze moeten een toegevoegde waarde creëren door via verschillende kanalen exclusieve content aan te bieden, en zo de muziekliefhebber te blijven prikkelen. Radioheadproducer Brian Message geeft het in de documentaire aan: enkel als de fans zich persoonlijker bij de artiest betrokken voelen, zullen ze hun zuurverdiende centen willen aanspreken.

Radiohead en Wilco gooiden daarom hun albums integraal op het internet. Een voorbeeld voor beginnende bands?

Beckers: Absoluut. Dat er zoveel platformen bestaan om nieuwe muziek aan de man te brengen, speelt alleen maar in hun voordeel. Al betekent dat niet dat ze er niet hard voor zullen moeten knokken. Kijk maar naar The Black Box Revelation. Die band heeft internationale allure, maar in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, puurt die vooralsnog geen winst uit buitenlandse tournees. Toen het duo eind vorig jaar in het Sportpaleis het voorprogramma van Anouk verzorgde, heb ik mijn oor eens te luister gelegd bij de fans. Ik stelde vast dat de meerderheid zich er niet van bewust is dat een internationale doorbraak stevige investeringen vraagt van managers en producenten.

Je volgde de totstandkoming van het nieuwe album van Ozark Henry. Hij bewijst dat je even goed zélf in je muziek kunt investeren.

Beckers: Inderdaad. Dankzij de technische ontwikkelingen is dat lang niet meer zo duur als vroeger. De home studio waar Ozark Henry zijn nieuwe cd inblikte, heeft hem amper 7000 euro gekost. In Londen heeft hij de plaat dan afgewerkt onder toezicht van Youth, een gerenommeerde producer. In een professionele studio, hoor ik u denken. Neen hoor: in ’s mans living, en met niet meer dan twee laptops. Een beginnende band kan dus ook met een minimum aan middelen een cd opnemen. Daarna is het zaak om partners aan zich te binden die het product kunnen verkopen.

In de documentaire spreekt de een door de veranderingen van de laatste jaren van een crisis, de ander veeleer van een kans. Wat denk jij?

Beckers: Het zijn voornamelijk de mensen die in de industrie werken – en vooral dan bij de platenfirma’s – die het over een crisis hebben. Volgens mij kunnen de recente veranderingen zeker deuren openen, als er tenminste voor muziek betaald wordt. Het is beschamend hoe het gratis downloaden van muziek zo ingeburgerd is geraakt. Je neemt bij de bakker toch ook niet zomaar een brood mee?

Hoop je met deze docu muziekliefhebbers daarvan bewust te maken?

Beckers: Ja, dat is een van mijn doelstellingen. Anderzijds wil ik een discussie onder de verschillende partijen uit de muziekindustrie op gang brengen. Zij zouden rond de tafel moeten gaan zitten en samen op zoek gaan naar creatieve manieren om muziek in de toekomst verkocht te blijven krijgen.

Michael Ilegems

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content