Painkiller: Hell Wars

XBOX

ATOLLSOFT

GAMEPLAY 8/10 l GRAFIEK 8/10 l GELUID 9/10

Het gaat niet goed met Daniel Garner. Hij is zopas omgekomen in een gruwelijke autocrash en bevindt zich in het vagevuur. Maar niemand minder dan God biedt hem een uitweg. Diens aartsvijand Lucifer plant immers een invasie van de hemel en volgens de Allerhoogste is Garner de geschikte man om hier een stokje voor te steken.

Het originele Painkiller verscheen exclusief voor de pc en dateert ondertussen al van 2004. De game werd heel goed ontvangen, ondanks - of juist dankzij - een niet al te complexe benadering van het shootergenre. Niet veel later bracht een uitbreiding meer van die compromisloze gameplay met hoog adrenalinegehalte. Painkiller: Hell Wars mixt de twee games nu tot een onsamenhangend geheel voor de Xbox. Je krijgt een samenraapsel van de betere levels uit beide games, waarbij enige structuur of plot ver te zoeken is. Maar dat doet geen afbreuk aan het rechttoe-rechtaan spelplezier, want laten we eerlijk zijn: het verhaal is zelden een van de sterkste kanten van een shooter.

Als Daniel Garner trek je op de tonen van een hartslagversnellende metalbeat van de ene lugubere locatie naar de andere, om daar met allerlei bizar wapentuig een indrukwekkende variatie aan soldaten, luitenants en generaals van Satan naar de eeuwige zwavelvlakten te sturen. Tussen alle recente shooters die (met wisselend succes) op diepgang en complexiteit mikken, valt de Xbox-versie van Painkiller op door een verfrissende terugkeer naar de schiet-op-alles-wat-beweegt speelkick van klassiekers als Doom en Quake.

Verwacht dus geen ingewikkelde teamtactieken (je staat er helemaal alleen voor), een overtuigende intelligentie van de vijand (dit zijn griezels uit de hel, andere diploma's hebben ze niet nodig) of een hightecharsenaal.

Wat je wel krijgt is onversneden run and gun-actie, een grote variatie aan indrukwekkende decors, tegenstanders ontsproten aan flink ontregelde hersenen (voor klachten, richt u tot Dreamcatcher Interactive), creatief wapentuig en een game-engine die ervoor zorgt dat alle personages en omgevingsobjecten zich bijzonder realistisch gedragen.

Het tempo ligt aangenaam hoog dankzij de overvloed aan vijanden, de gigantische omvang van de zogenaamde boss-types en het feit dat je in de uitgestrekte levels haast altijd weet welke richting je uit moet. Wie zich via Xbox Live online waagt, kan bovendien met zeven spelers tegelijk in de clinch gaan op deze virtuele slagvelden. Collega-gamers tegen pilaren spietsen met je stakegun: het gaat nooit vervelen.

Raf Picavet