ACHTERGROND Jarenlang ontwikkelde het Amerikaanse Insomniac enkel titels voor PlayStation, met de Ratchet & Clank- en Resistancereeksen als summum. In 2011 kwam het tot een exclusiviteitsbreuk met Sony. Tijdens interviews met Insomniac-baas Ted Price én PlayStation-honcho Jim Ryan visten we naar meer uitleg, maar kregen we steevast nul op het rekest. 'I'm totally done with Resistance', liet een geïrriteerde Price ons vorig jaar weten. Al zit er momenteel wel nog een nieuwe Ratchet & Clank voor PS4 in de pijplijn. Na het middelmatige Fuse in 2013 presenteert Insomniac vandaag met Sunset O...

ACHTERGROND Jarenlang ontwikkelde het Amerikaanse Insomniac enkel titels voor PlayStation, met de Ratchet & Clank- en Resistancereeksen als summum. In 2011 kwam het tot een exclusiviteitsbreuk met Sony. Tijdens interviews met Insomniac-baas Ted Price én PlayStation-honcho Jim Ryan visten we naar meer uitleg, maar kregen we steevast nul op het rekest. 'I'm totally done with Resistance', liet een geïrriteerde Price ons vorig jaar weten. Al zit er momenteel wel nog een nieuwe Ratchet & Clank voor PS4 in de pijplijn. Na het middelmatige Fuse in 2013 presenteert Insomniac vandaag met Sunset Overdrive 's werelds eerste Xbox One-exclusive. Reden tot juichen voor Xbox-aanhangers? VERHAAL Underdog van dienst is een afvalophaler die zijn kost verdient door tijdens concerten en festivals rotzooi te verzamelen. Tijdens de lancering van een nieuwe energy drink worden de aanwezigen één voor één ziek en veranderen ze in gemuteerde freaks die de volledige stad richting chaos en vernieling drijven. Een geldig excuus om op cartooneske wijze alle registers open te trekken en in een oogwenk van zielenpoot naar onversaagde antiheld te promoveren. Het hoofdpersonage creëer je zelf: je kiest geslacht, lichaamsbouw, uiterlijke kenmerken en kledij, en voor je het weet, kun je aan de slag met een robuuste punkrocker van middelbare leeftijd met geföhnd hair-metalkapsel in gele cocktailjurk en strakke ballerinaschoentjes. Juist, ja. CONCEPT Het spel neemt zichzelf geen seconde serieus. Het resultaat is een gewaagde mix van State of Emergency (de strijd tegen een handelsorganisatie), Total Overdose (geflipte combo's en Machete-achtige drive-in-actie), Borderlands (lo-fi-sciencefiction), inFamous (een hoofdpersonage met speciale krachten) en Saints Row (absurdisme binnen een open spelwereld). Je beweegt je voort door de stad door te sliden, te grinden en te deathriden op en van relingen, elektriciteitsdraden, gebinten en dakranden. Inderdaad, zoals bij een skate- of snowboardgame, maar dan zonder board. Vanuit de lucht neem je met idiote wapens - zoals een vinylplatenspuwer - op agressieve wijze mutanten onder vuur en los je missies op. VERDICT Dit is zonder twijfel de prettigst gestoorde actietitel van dit jaar. Minder is dat Sunset Overdrive vaak net iets te geforceerd buiten de lijntjes kleurt, met zijn 'stijlmeter' tijdens de vuurgevechten wat te opdringerig het uithalen van kunstjes uitlokt en met wisselend succes naar hyperkinetisch b-filmspektakel streeft. Wie zich tussen de missies vrij door de stad beweegt, ontdekt bovendien te weinig nevenactiviteiten die ronddolen rechtvaardigen. Ook het glijd- en schuifmechanisme waarmee je je verplaatst, begint na enkele uren wat tegen te steken. De online multiplayer loont wél de moeite. Een game die je met zijn anarchistische toontje overrompelt, maar je met zijn overdadige explosiviteit ook schele hoofdpijn bezorgt. SUNSET OVERDRIVE XBOX ONE MICROSOFT GAMEPLAY *** GRAFIEK *** GELUID *** DIMITRI DEWEVER