OUR HOUSE, IN THE MIDDLE OF THE SEA

Vijf seizoenen lang verdiepten de makers van Damages zich in de intriges en huichelarij in het advocatenmilieu. Hun nieuwe serie Bloodline heeft het over een familie in het zonnige Florida, maar de morele duisternis is bepaald niet verdreven.

De familie Rayburn heeft alles om zichzelf gelukkig te prijzen. Vader Robert (Sam Shepard) en moeder Sally (Sissy Spacek) vieren hun 45e huwelijksverjaardag en baten een succesvol hotel uit in de paradijselijke Florida Keys. Robert is trots op zijn zonen John (Kyle Chandler) en Kevin (Norbert Leo Butz), en dochter Meg (Linda Cardellini) is zijn oogappel. Het zou allemaal perfect zijn, ware het niet dat de familie nog een vierde telg telt, oudste zoon Danny (Ben Mendelsohn), sinds jaar en dag het zwarte schaap van de Rayburn-clan. Wanneer Danny voor de zoveelste keer weer opduikt met de belofte dat hij zijn leven zal beteren, zit het spel op de wagen.

Het lijkt bizar dat de nieuwe Netflix-serie Bloodline uit dezelfde koker komt als Emmy-winnaar Damages. Op het eerste gezicht heeft dit drama over een gewone Amerikaanse familie immers weinig raakvlakken met de venijnige en moordzuchtige advocatenserie die Glenn Close en Rose Byrne tegenover elkaar zette. Damages en Bloodline spitten inderdaad heel verschillende thema’s uit, knikt Todd A. Kessler, samen met zijn broer Glenn en hun productiepartner Daniel Zelman de drijvende kracht achter beide reeksen: ‘In Damages wilden we iets vertellen over het professionele leven, hoe mensen daar met elkaar omgaan en hoe de machtsverhoudingen er liggen. Bloodline heeft het over familie, de relaties tussen broers en zussen en tussen ouders en kinderen.’ Dat wil echter niet zeggen dat het er in dit verhaal veel vredelievender toegaat. De spanningen binnen de familie Rayburn wijzen in de richting van een donker geheim, en dat komt in de loop van dit eerste seizoen al snel aan de oppervlakte.

TODD A. KESSLER: We wisten dat we meer moesten bieden dan enkel een familiedrama. In het huidige tv-landschap verwacht de kijker een laagje extra. Kijk naar series als Game of Thrones en The Walking Dead: die hebben het over de relaties tussen de personages, maar er is ook meer aan de hand. Daarom hebben we geprobeerd dat familieconcept te versmelten met thrillerelementen, in de trant van films als Cape Fear en zelfs Fatal Attraction.

Getuigt het niet van weinig vertrouwen in je publiek als je zegt dat de kijker per definitie meer wil dan een puur familiedrama? Series als The Legacy spreken dat bijvoorbeeld tegen.

KESSLER: Het is onze ervaring dat je het gemakkelijker over heel specifieke onderwerpen kunt hebben als je de situaties heviger maakt dan ze in het echte leven doorgaans zijn. Anders loop je het risico dat de aandacht van de kijker verslapt, ook al vindt hij de onderwerpen op zich interessant. Door het thrillergenre erbij te betrekken verhogen we niet alleen de inzet voor alle personages, maar kunnen we ook een meer genuanceerde blik werpen op wat een familie precies is. De misdaad in Bloodline vormt een metafoor voor andere dingen. Los daarvan wijzen statistieken helaas uit dat misdaad binnen families niet zo ongewoon is als we zouden willen.

Hebben jullie om die reden de Florida Keys als locatie gekozen? Moeten we al dat water zien als een metafoor voor de verborgen geheimen?

KESSLER: Precies. De Florida Keys bestaat uit een groep eilandjes aan het uiterste puntje van Florida die met elkaar verbonden zijn via een smalle snelweg, de Overseas Highway. Aan de ene kant heb je daar de Atlantische Oceaan en aan de andere de Golf van Mexico. Je zit met andere woorden midden tussen het water, wat voor een sfeer van mysterie zorgt. Er broeit van alles onder de oppervlakte. De Keys maken deel uit van een koraalrif. Je kunt tien kilometer in zee stappen zonder veel dieper te gaan dan je knieën. Omdat de zee zo ondiep is, ziet ze er ook prachtig blauw uit. Maar het is ook een bijzonder verraderlijk gebied. Het zit er vol haaien en barracuda’s en pijlstaartroggen. Onder dat adembenemende oppervlak woedt een wrede oorlog tussen dieren die vechten voor hun territorium. Het is de perfecte locatie voor dit verhaal.

Bloodline bevat nogal wat scènes die zich afspelen op zee. Hoe draai je zoiets in een gebied dat vol haaien zit?

KESSLER: Gelukkig is het overdag geen probleem. De haaien komen pas ’s nachts. Maar we hadden ook nachtelijke scènes op zee. De eerste keer dat we daarvoor op pad gingen, merkte onze veiligheidsexpert droogjes op dat mensen in de Keys liever niet pootjebaden als het donker wordt. Omdat we die scènes nodig hadden, nam de man ons mee naar een zone die volgens hem waarschijnlijk oké was. Maar als veiligheidsmaatregel stelde hij toch voor om tien van zijn medewerkers in het water te laten als lokmiddel. Voor het geval er toch haaien in de buurt zouden zijn. (lacht)

Hebben jullie de acteurs gekozen met de bedoeling het publiek op het verkeerde been te zetten? Ik denk bijvoorbeeld aan Kyle Chandler, die bekendstaat voor een bepaald soort innemende rol.

KESSLER: Vooral in zijn geval heeft die overweging meegespeeld, ja. Hij heeft van nature een uitgesproken aura van morele autoriteit. Mensen hebben hem graag en zien hem als een soort kompas voor de anderen. In dit eerste seizoen besef je echter dat zijn personage evenveel in de knoei zit als de anderen.

Hoeveel seizoenen hebben jullie eigenlijk in gedachten?

KESSLER: Toen we Bloodline aan Netflix pitchten, hadden we genoeg materiaal voor zes seizoenen. Dat was de logische uitkomst toen we het verhaal ontwikkelden. Wat ons betreft, staan de personages aan het einde van dit eerste seizoen nog maar aan de startlijn.

BLOODLINE

Vanaf 20/3 op Netflix.

DOOR RUBEN NOLLET

TODD A. KESSLER: ‘BLOODLINE HEEFT HET OVER FAMILIE, MAAR MET THRILLERELEMENTEN IN DE TRANT VAN CAPE FEAR EN ZELFS FATAL ATTRACTION.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content