Het heeft dus weer niet mogen zijn voor Martin Scorsese. Na Robert Redford (in 1980, met Ordinary People) en Kevin Costner (in 1990, met Dances With Wolves) was er hem opnieuw een acteur-regisseur te vlug af: Clint Eastwood graaide voor zijn neus de oscar voor beste film én beste regisseur weg, en werd zo de oudste persoon ooit die een Academy Award heeft gewonnen. De verrassing was niet min, want zowat alle waarnemers hadden vooraf voorspeld dat Scorsese toch minstens één van de twee belangrijkste oscars zou krijgen. Ook ons Focus Knack-panel was twee...

Het heeft dus weer niet mogen zijn voor Martin Scorsese. Na Robert Redford (in 1980, met Ordinary People) en Kevin Costner (in 1990, met Dances With Wolves) was er hem opnieuw een acteur-regisseur te vlug af: Clint Eastwood graaide voor zijn neus de oscar voor beste film én beste regisseur weg, en werd zo de oudste persoon ooit die een Academy Award heeft gewonnen. De verrassing was niet min, want zowat alle waarnemers hadden vooraf voorspeld dat Scorsese toch minstens één van de twee belangrijkste oscars zou krijgen. Ook ons Focus Knack-panel was twee weken geleden in onze special rond de Academy Awards die mening toegedaan: enkel Erik Van Looy had in de sterren gezien dat Eastwood beste regisseur zou worden en enkel Peter Van Camp noemde Million Dollar Baby als beste film. De andere stemmen gingen in beide categorieën naar Martin Scorsese. De oscar voor beste mannelijke bijrol ging naar nog een andere veteraan van Hollywood, Morgan Freeman voor Million Dollar Baby, die hiermee op zijn 67e eindelijk zijn eerste beeldje kreeg. Opnieuw Peter Van Camp had Freeman als enige een kanshebber genoemd 'omdat dit traditioneel dé categorie is om wat ouder wordende acteurs te bekronen voor hun hele carrière'. De andere vier stemmen werden netjes verdeeld tussen Clive Owen ( Closer) en Jamie Foxx (voor Collateral). Jamie Foxx ging natuurlijk wel met de oscar voor beste acteur naar huis, niet meteen de grootste verrassing van de avond, al hadden alleen Erik Van Looy en Peter Van Camp het vooraf voorspeld. Don Cheadle ( Hotel Rwanda) die bij ons twee stemmen kreeg en Leonardo DiCaprio ( The Aviator) bleven met lege handen achter. De oscar voor beste actrice ging naar Hilary Swank, die zo na Boys don't cry voor de tweede keer in een paar jaar tijd in de prijzen valt. Peter Van Camp was opnieuw de enige die Swank ('de ideale underdog-rol') had aangeduid. Erik Van Looy gokte op Annette Bening ( Being Julia), terwijl de andere drie (Jan Verheyen, Roel Van Bambost en Jo Smets) het meer voor de Britse Vera Drake hadden. Maar het was niet bepaald de avond van de Britten: van de 24 nominaties konden er slechts twee verzilverd worden, en zowel Clive Owen, Vera Drake als Sophie Okonedo ( Hotel Rwanda) konden niet op tegen de andere acteurs en actrices. Okonedo legde het in de categorie beste vrouwelijke bijrol af tegen grote favoriete Cate Blanchett ( The Aviator). Zelfs ons panel was daar met vier stemmen tamelijk eensgezind over; alleen Erik Van Looy had liever Natalie Portman (Closer) zien winnen. Wat ons tot de belangrijkste vraag brengt (naast 'Wat moet Marty eigenlijk in godsnaam doen om met een beeldje naar huis te mogen?): wie van onze filmkenners kon met zijn voorspellingen een stevig potje winnen op de oscars? Daar is geen twijfel over: met een resultaat van vier op vijf had Peter Van Camp bij de bookmakers een serieuze slag kunnen slaan. De rest (Erik Van Looy: twee op vijf, Jan Verheyen: één op vijf, Roel Van Bambost: één op vijf en Jo Smets: één op vijf) had vooral veel geld verloren. Volgende keer beter! (S.W.)S.W.