ORK, ORK, ORK…

Dimitri Dewever medewerker Trends

Verrijs uit de dood, ontmoet Gollem en hak aan de lopende band orken in de pan in het donkere epos Middle-earth: Shadow of Mordor.

ACHTERGROND Fantasygames gebaseerd op tv-series, films, en boeken: het belabberde Game of Thrones bewees enkele jaren geleden hoe moeilijk het is de juiste sfeer op een interessante en uitdagende manier naar een game te vertalen. Ook het werk van Tolkien diende al een handvol keer als inspiratiebron voor interactieve avonturen, met wisselend succes. Middle-earth: Shadow of Mordor pakt het anders aan, door het verhaal wel binnen het Lord of the Rings-universum te situeren, maar het grotendeels toch zijn eigen weg te laten gaan. En dat werkt. Dit actierijke rollenspel is een van de meest onderhoudende titels van dit najaar.

ER WAS EENS… Chronologisch bevinden we ons tussen The Hobbit en TheLord of the Rings. De speler wordt in de middeleeuwse laarzen van Talion geplaatst, een poortwachter van Mordor (aanvankelijk nog niet de dode woestenij die het gebied later zal worden). Nadat hij en zijn familie op laffe wijze door het orkenleger en de rechterhand van Sauron geliquideerd zijn, verrijst Talion als halfdode om wraak te nemen. De vormgeving en sfeer lijken zo weggelopen van het witte doek. Geen wonder als je weet dat de spelontwikkelaars tijdens de productie geregeld Peter Jackson en zijn Weta-studio om raad gevraagd hebben.

ONCE YOU GO BLACK De open spelwereld bevat hoofdmissies die het niet altijd even beklijvende verhaal via tussenfilmpjes draaiende houden, nevenopdrachten zoals vendetta’s die voor diversiteit zorgen én verborgen extra’s en verzamelobjecten die exploratie stimuleren. De relatief lange laadtijden tussen de missies halen een beetje de flow uit de game, maar worden op PS4 ‘opgevrolijkt’ door rauwe geluidseffecten en dialogen die ter vermaak door de speakers van je controller weerklinken. Door in het nauw gedreven rivalen te ondervragen, kom je cruciale legerkapiteins op het spoor, én er is ruimte voor een vleugje stealth.

VERDICT De uiterlijk op Jaime Lannister gelijkende antiheld klautert, springt, spurt, gebruikt magische snufjes en trekt zich evengoed uit de slag met zijn afgebroken zwaard als met pijl en boog. De makers van het stijlvolle spionagespel No One Lives Forever (2000) toveren een eigen interpretatie van Midden-aarde op het scherm, die verwondert, entertaint en aanzet tot experimenteren. Dat sommige rivalen en nevenverhalen afgestemd worden op de persoonlijke stijl en keuze van de speler, zorgt ervoor dat geen enkele sessie hetzelfde speelt. Wel jammer dat er in dit rollenspel geen ruimte voorzien is voor online-ontmoetingen.

MIDDLE-EARTH: SHADOW OF MORDOR

PC, PS3, PS4, XBOX 360, XBOX ONE

WARNER BROTHERS

GAMEPLAY ****

GRAFIEK ****

GELUID ****

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content