Goed nieuws uit televisieland, het mag ook wel eens. Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux besliste onlangs om de jaarlijkse dotatie aan het Vlaams Audiovisueel Fonds op te trekken met bijna 3 miljoen euro, waardoor het VAF volgend jaar bijna 17 miljoen euro te verdelen heeft. Bovendien is dat extra geld enkel bedoeld ter ondersteuning van 'kwalitatieve, onafhankelijke televisieproducties, die door het VAF samen met de Vlaamse omroepen worden gefinancierd'. Nu de tv-zenders de broeksriem moeten aanhalen en de productiehuizen steeds luider roepen dat ze kopje onder zullen gaan wegens een gebre...

Goed nieuws uit televisieland, het mag ook wel eens. Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux besliste onlangs om de jaarlijkse dotatie aan het Vlaams Audiovisueel Fonds op te trekken met bijna 3 miljoen euro, waardoor het VAF volgend jaar bijna 17 miljoen euro te verdelen heeft. Bovendien is dat extra geld enkel bedoeld ter ondersteuning van 'kwalitatieve, onafhankelijke televisieproducties, die door het VAF samen met de Vlaamse omroepen worden gefinancierd'. Nu de tv-zenders de broeksriem moeten aanhalen en de productiehuizen steeds luider roepen dat ze kopje onder zullen gaan wegens een gebrek aan opdrachten, komt het duwtje in de rug van Anciaux allerminst ongelegen. Tot daar de lof. Alleen liet het VAF in het persbericht meteen ook weten dat dankzij het extra geld binnen afzienbare tijd 'ook in Vlaanderen reeksen als The Sopranos en Six Feet Under mogelijk moeten worden'. Zou het? Is een gebrek aan geld echt het enige wat onze zenders tegenhoudt om in de voetsporen te treden van HBO? Het is natuurlijk het argument dat de makers meestal aanhalen als hun series vergeleken worden met de Amerikaanse output. En we zullen niet ontkennen dat het moeilijk concurreren is met de geldmachine van Hollywood, waar bijvoorbeeld een aflevering van The Sopranos evenveel mag kosten als een volledig seizoen van Flikken. En toch: als geld de enige factor was, dan zou een film als Transformers stukken beter zijn dan een serie als The Wire, want met het budget van die blockbuster kun je alle vijf jaargangen van de politiereeks maken en nog een flinke spaarcent overhouden ook. Eigenlijk zouden we met het extra geld het best een aantal kijkers bijkopen in Vlaanderen. De allerbeste Amerikaanse reeksen van de afgelopen jaren - Six Feet Under, The Wire, Deadwood, Mad Men, Battlestar Galac-tica ... - spreken in de VS ook maar een beperkt publiek aan. En in Vlaanderen worden ze nauwelijks bekeken, toch zeker in vergelijking met series als Flikken en Witse. Natuurlijk hebben Vlaamse series altijd meer succes dan buitenlandse, maar zou een reeks die op het niveau staat van de Amerikaanse toppers hier écht aanslaan? Anders gezegd: als Matroesjka's had gekozen voor emotionele en psychologische diepgang à la The Sopranos en niet iedere week een hoop gratuite seks- en geweldscènes had ingelast, zou de reeks dan ook nog een miljoen kijkers halen? Wellicht niet, en de vraag is dan of de Vlaamse zenders geld willen steken in series die minder succes hebben dan wat ze nu maken. Erwin Provoost, producent van onder meer Flikken en Windkracht 10, vergeleek televisie ooit met voetbal. Volgens hem spelen de Vlaamse tv-zenders wereldwijd mee in de eerste klasse, en vormen de VS en Groot-Brittannië hun eigen Champions League. En dat klopt: de Vlaamse televisie staat op een hoog niveau, zeker vergeleken met onze buurlanden. Maar als ik goed voetbal wil zien, dan kies ik toch nog altijd voor een zitje in de tribune tijdens Real Madrid-AC Milan dan tijdens Roeselare - Mechelen. Door Stefaan Werbrouck