DE ENTREE

PUMPING IRON 1977, George Butler en Robert Fiore
...

PUMPING IRON 1977, George Butler en Robert Fiore Hoewel de Oostenrijkse immigrant al rollen in films van arthouse-afgoden Robert Altman en Bob Rafelson had bemachtigd, wilde het met zijn acteercarrière in de seventies toch niet echt vlotten. Een van de hoofdredenen: zijn lichaam werd te weird bevonden door de Hollywoodcastingbureaus. Laat dat indrukwekkende lijf nu net het onderwerp zijn van dit docudrama dat niet alleen Arnie maar ook bodybuilding aan de Amerikaanse mainstream introduceerde. Deze pers- en publiekslieveling zoomde in op de toenemende spanningen tussen drievoudige Mr. Universe-titelhouder Schwarzenegger en zijn collega-spierbundel Lou Ferrigno tijdens de voorbereidingen van de Mr. Olympia-wedstrijd van 1975. De toekomstige Terminator won uiteindelijk de kamp, maar de rol van de tv-Hulk verloor hij later aan zijn tegenstander. DE ONELINER Milk is for babies. When you get older you drink beer. (Arnie reageert kort maar krachtig op de vraag welke melk hij drinkt.) CONAN THE BARBARIAN 1982, John Milius 'Perfect voer voor preadolescenten.' 'Een soort psychopathische Star Wars, oliedom en afstompend.' Nee, de critici waren niet mals voor het fantasyepos waarin Arnie zijn eerste hoofdrol speelde. Het publiek was meer dan onder de indruk van John Milius' bloedserieuze bioscoopavontuur over de krijger die de moord van zijn ouders wreedaardig wreekt. Toch was de regisseur - net als Schwarzenegger een zeldzame Republikein in Tinseltown - aanvankelijk niet te spreken over de casting van de ex-bodybuilder. Milius onderwierp de aanstaande superster dan ook aan intensieve spraakoefeningen en verplichte hem te vermageren. Dat strenge regime wierp zijn vruchten af, want onmiddellijk na de release werd Ahnuld achtervolgd door alle studiobonzen. A star was born. DE ONELINER To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women. (Conans simpele antwoord op de aartsmoeilijke vraag 'what is best in life?') TOTAL RECALL 1990, Paul Verhoeven Hij vermorzelde een flik met een wagen, een slechterik werd doorboord met een aluminium pijp, diens hulpjes maakten op dodelijke wijze kennis met allerhande tuingereedschap. Nee, in de eighties keek actieheld par excellence Arnie niet op een brutale moord meer of minder. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat zijn sf-samenwerking met Paul Verhoeven, die net furore had gemaakt met het ultragewelddadige RoboCop, tot het bloederigste uit de Hollywoodgeschiedenis behoort. Het van de pot gerukte, op een kortverhaal van Philip K. Dick gebaseerde scenario over Douglas Quaid, een arbeider met zware geheugenproblemen, was niet meer dan een excuus voor een aaneenschakeling van over the top actiescènes. Vooral die waarin een onschuldige pendelaar als schild wordt gebruikt, deed destijds menige wenkbrauw fronsen. DE ONELINER Consider this a divorce. (Quaid schiet zijn als geheim agente ontmaskerde echtgenote door het hoofd.) TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY 1991, James Cameron Productiehuizen in slechte papieren en trage ontwikkelingen in de digitale-effectenwereld waren de voornaamste redenen waarom deze sequel op Arnies eerste samenwerking met toekomstig king of the world James Cameron acht jaar op zich liet wachten. Een destijds ongezien budget van 100 miljoen dollar, een moordende deadline en een hoofdacteur die van een nieuwkomer naar een superster was geëvolueerd, en zodoende 15 miljoen dollar op zijn loonbriefje eiste: dit project was een gigantische gok, maar het bleek wel de juiste. Na een verbijsterend openingsweekend groeide het scifispektakel uit tot de meest winstgevende film van het jaar. Meesterzet van powerkoppel Cameron-Schwarzenegger? De antagonistische androïde uit de originele prent laten terugkeren als een bad-ass beschermengel. DE ONELINER Hasta la vista, baby. (Goedaardige androïde T-800 schiet zijn bevroren vijand, de destructieve T-1000, aan flarden.) LAST ACTION HERO 1993, John McTiernan Zes jaar na het succesvolle Predator gingen regisseur McTiernan en Arnie catastrofaal op hun bek met deze postmoderne 'doordenkblockbuster'. Met een wereldwijde winst van zo'n 140 miljoen dollar staat de film te boek als een van de grootste boxoffice-teleurstellingen uit de carrière van de Austrian Oak. Het project was eigenlijk al gedoemd vanaf dag één. Het script werd herschreven door - o ironie - Shane Black, de man wiens testosteronhoogstandjes de oorspronkelijke scenaristen parodieerden. Schwarzenegger, hotter dan hot na de megawinst van T2, wilde dat het excessieve geweld teruggeschroefd werd. Op de problematische opnameperiode volgde een desastreuze testscreening. De genadeslag: de vrijwel simultane release van kaskraker Jurassic Park. DE ONELINER Rubber baby buggy bumpers. (Arnie goes meta door een bekende Engelse tongue twister te debiteren op een moment dat je een van zijn kenmerkende catchphrases zou verwachten.) BATMAN & ROBIN 1997, Joel Schumacher Superheldenkostuums met tepels, een overdaad aan achterwerkshots, chaotisch in beeld gebrachte actiescènes, een afgrijselijk kleurenpalet, een onuitstaanbaar kinderachtig toontje: het lijstje redenen waarom de vierde nineties-Batman tot een van de meest verfoeide films aller tijden uitgroeide, is schier oneindig. Regisseur Schumacher werd naar de straight to dvd-hel verbannen. De filmtoekomst van E.R.-ster George Clooney stond op losse schroeven. Zelfs de robuuste reputatie van Arnie, die opdraafde als snode wetenschapper Mr. Freeze, liep een flinke deuk op. In zijn post-Batmanperiode moest de voormalige kassakoning het plots stellen met niemendalletjes als de slaapverwekkende satanthriller End of Days en de kloonklucht The 6th Day. Niet moeilijk dat de man zich in het nieuwe millennium op de politiek stortte. DE ONELINER Let's kick some ice. (Een van de vele woordspelingen uit de mond van Mr. Freeze. Voor koele compilaties daarvan, zie YouTube.)DOOR STEVEN TUFFIN