Een blik werpen in de geest van een ontspoord individu, een waarschuwing voor hoe het kwaad dat in elk van ons zit in de verkeerde omstandigheden naar boven kan komen: dat was het uitgangspunt van Ontspoord, de nieuwe misdaadserie op vtm. Nieuw is dat niet - zowat driekwart van de krimireeksen op tv gaat tenslotte over normale mensen bij wie de stoppen zijn doorgeslagen - maar in dit geval haalden de scenaristen hun inspiratie natuurlijk wel bij waargebeurde verhalen uit het recente verleden. Een beslissing die ervoor zorgde dat Ontspoord nog voor de eerste aflevering al ...

Een blik werpen in de geest van een ontspoord individu, een waarschuwing voor hoe het kwaad dat in elk van ons zit in de verkeerde omstandigheden naar boven kan komen: dat was het uitgangspunt van Ontspoord, de nieuwe misdaadserie op vtm. Nieuw is dat niet - zowat driekwart van de krimireeksen op tv gaat tenslotte over normale mensen bij wie de stoppen zijn doorgeslagen - maar in dit geval haalden de scenaristen hun inspiratie natuurlijk wel bij waargebeurde verhalen uit het recente verleden. Een beslissing die ervoor zorgde dat Ontspoord nog voor de eerste aflevering al veelbesproken was en er zelfs even sprake van was dat de uitzending verboden moest worden. Voor die eerste aflevering gingen de makers terug naar de zogenaamde beerputmoord van een vijftiental jaar geleden, toen een vrouw veroordeeld werd voor de moord op haar man, wiens lijk was teruggevonden in de beerput van hun boerderij, ook al bleef ze zelf altijd volhouden onschuldig te zijn. In Ontspoord zagen we hoe een zekere Daisy - namen en locaties werden natuurlijk veranderd - na zeven jaar gevangenis door een psycholoog werd doorgelicht, om uit te maken of de veroordeelde in aanmerking kwam voor vervroegde vrijlating. Via gesprekken met haar en mensen uit haar omgeving probeerde hij zich een beeld te vormen van de vrouw, en in flashbacks werd getoond hoe alles zoveel jaar geleden was gelopen. Het concept van Ontspoord is niet zo vreemd, want er zijn wel meer misdaadseries die hun verhalen uit het ware leven halen - de hele Law & Order-cyclus heeft van die ripped from the headlines-aanpak zelfs een verkoopargument gemaakt. Alleen leverde het idee in de eerste aflevering heel weinig op, omdat de makers niet leken te weten wat ze er precies mee wilden aanvangen. Qua psychologische diepgang kwam men nooit verder dan de oppervlakte, omdat de gesprekken tussen Daisy (een nochtans puike Barbara Sarafian) en de man die haar kwam doorlichten zeer banaal bleven - terwijl net daar die blik in de ontspoorde geest had moeten plaatsvinden. In plaats van te trachten het hoofdpersonage echt door te lichten, spon men liever voor de hand liggende en volledig fictieve verhalen over het privéleven van de psycholoog, die ruzie kreeg met zijn zwangere vrouw omdat hij te obsessief bezig was met de zaak. En verzon men bovendien zelf een oplossing voor de beerputmoord, een ontknoping die zo goedkoop was dat de link met de werkelijkheid vooral een alibi leek om nieuwsgierige kijkers naar Ontspoord te lokken. Het enige lichtpuntje in deze eerste aflevering was de visuele aanpak, die toch net iets beter in elkaar stak dan in de modale Witse of De Ridder, maar voor de rest bleef Ontspoord ver beneden niveau.* Elke woensdag, 21.15, VTM DOOR STEFAAN WERBROUCKER ZIJN WEL MISDAADSERIES DIE HUN VERHALEN UIT HET WARE LEVEN HALEN, ALLEEN LEKEN DE MAKERS VAN ONTSPOORD NIET TE WETEN WAT ZE ERMEE WILDEN AANVANGEN.