ONTSPOORD

'Het vertrekpunt van ONTSPOORD is telkens een waargebeurd misdrijf dat ons land hevig beroerd heeft', zegt regisseur Maarten Moerkerke.

Vanaf woensdag 27/11, 21.15 – vtm

Ceci n’est pas une fiction. Fictiemakers flirten, met wisselend succes, steeds vaker met de werkelijkheid. Na Deadline 14/10 en – o wee – Albert II waagt VTM zich nu aan Ontspoord: fictieve verhalen over misdaden die half België nochtans bekend zullen voorkomen. ‘Elke aflevering zal beginnen met de mededeling: “Mensen die totaal ontsporen maken slachtoffers. Ontspoord brengt een fictieve kijk in het hoofd van een ontspoord individu. Dit verhaal is niet echt… maar had het kunnen zijn”‘, zegt Maarten Moerkerke, die afwisselend met Jakob Verbruggen in de regiestoel plaatsnam. ‘Ons vertrekpunt is een waargebeurde misdaad die ons land de voorbije jaren danig heeft beroerd en iedereen met vragen achtergelaten heeft: een verkrachtingszaak, een extremist die een bloedbad aanricht, een pedofiele geestelijke… Ik hoef daar geen namen op te plakken. Bij Ontspoord vragen we ons af wat er omgaat in het hoofd van zo iemand die helemaal over de rooie gaat, en wat dat doet met zijn of haar omgeving. Er was aanvankelijk pudeur bij alle betrokkenen: Jakob en ik, de acteurs maar ook VTM, een familiezender die zich hiermee aan iets atypisch en vernieuwends waagt. Maar het idee was te goed om te laten liggen.’

Hoe doe je dat, een fictief verhaal baseren op feiten die iedereen kent?

MAARTEN MOERKERKE: Laat ik het voorbeeld van de verkrachter nemen. We hebben de gruweldaden van Ronald Janssen, want aan hem denk je uiteraard, niet gereconstrueerd. We zijn enkel vertrokken van het idee dat een verkrachter een op het eerste gezicht onopvallende man kan zijn. En wat moet een vrouw van haar echtgenoot denken als die verdacht wordt van verkrachting? Daar gaat de vergelijking met Janssen al niet meer op, want die was ten tijde van de feiten al jaren gescheiden. Die Ontspoord-aflevering, In goede en in kwade dagen, gaat over hoe een koppel omgaat met die verdenkingen. Dat is dus allemaal verzonnen. Het is helemaal niet onze bedoeling wat er werkelijk gebeurd is, te achterhalen.

Maak je gebruik van bekende of net onbekende acteurs?

MOERKERKE: Dat hangt ervan af. Een ander voorbeeld: er is ook een aflevering gelinkt aan Kim De Gelder. Uiteraard houden we ons ver van wat er in Fabeltjesland is gebeurd. In deze Ontspoord wordt na een steekpartij op school een jonge man gearresteerd, gespeeld door een jonge, nog niet bekende acteur. De aflevering draait vooral om het verhoor. Hij wordt ondervraagd door een ervaren speurder, gespeeld door Dirk Van Dijck. Die verneemt vlak voor het verhoor dat zijn kleindochter is aangereden, met vluchtmisdrijf. Toch gaat hij door met de ondervraging, ook al heeft die gebeurtenis een invloed op zijn gemoedstoestand, en zijn daden. In feite is die speurder het hoofdpersonage van dat verhaal.

Hoe verliep de samenwerking met Jakob Verbruggen?

MOERKERKE: In het begin hebben we uitgebreid samengezeten. We deelden de bekommernis dat Ontspoord niet mocht uitmonden in sensatie. Allebei kwamen we uit bij Elephant, de film van Gus Van Sant over een schietpartij op een school. Van Sant laat zich nooit betrappen op sensatiezucht en toch exploreert hij wat er tijdens dat drama gebeurd zou kunnen zijn. Dat wilden wij ook doen. Nadat we de verhalen onder ons twee verdeeld hadden, zijn Jakob en ik elk onze eigen weg gegaan. We hebben geen uniforme stijl afgesproken. Dat hoefde ook niet want het zijn zes afzonderlijke minifilms.

Over het botsen van fictie en feiten: Hoe heb jij de discussie over Albert II, fictie binnen historische krijtlijnen, aanschouwd?

MOERKERKE: Ik heb die serie eerlijk gezegd niet gevolgd, al heb ik natuurlijk wel wat van de hetze gemerkt. Ik weet niet in welke mate de vergelijking opgaat, maar het deed me denken aan wat wij een jaar eerder hebben meegemaakt met Deadline 14/10, dat ik regisseerde. Ook al hadden we met Peter Van den Begin aanvankelijk iemand gecast die in de verste verte niet op Bart De Wever leek, toch gingen er mensen op zoek naar de gelijkenissen. Volgt een gelijkaardig debat bij Ontspoord? Dat betwijfel ik, daarvoor staat de fictie echt wel ver genoeg van de feiten.

Toch blijft het eigenaardig, dat spel tussen feiten en fictie. De echtgenote van de conservatieve politicus in Deadline 14/10 belandde in het ziekenhuis met een miskraam. Hoe raar voelde het voor jou toen de echtgenote van Bart De Wever onlangs effectief werd opgenomen met een ernstige aandoening?

MOERKERKE: We zijn net begonnen met de opnames van Deadline 25/5 en daarom heb ik mij afgesloten van het nieuws. Ik wil mij er niet door laten afleiden van ons fictieve verhaal. In Deadline 25/5 neemt Bert Coenen, Van den Begins personage, het op tegen de minister-president, gespeeld door Koen De Bouw. Die lijkt nu niet bepaald op Kris Peeters. Wel hebben we een deel van Koens scènes mogen opnemen in Peeters’ echte kantoor. Als feiten en fictie elkaar ontmoeten bij zo’n opname, ja, dat is inderdaad spannend en vreemd tegelijk.

(H.V.G.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content