In 2007 won Wang Quan'an de Gouden Beer met het fraai gefotografeerde, tussen fabel en documentaire schipperende Tuya's Marriage, dat zich afspeelde op de Mongoolse steppes. In diezelfde imposante...

In 2007 won Wang Quan'an de Gouden Beer met het fraai gefotografeerde, tussen fabel en documentaire schipperende Tuya's Marriage, dat zich afspeelde op de Mongoolse steppes. In diezelfde imposante, louter door schapen, wolven en een eenzame, verdwaalde mensenziel bevolkte landschappen ontrolt zich ook zijn zevende langspeler, vorig jaar op Film Fest Gent nog uitgeroepen tot beste film. Alles begint bij een naakt vrouwenlichaam dat al in de openingsscène wordt gevonden ergens op de eindeloze steppe, maar wat begint als een antropologisch aangeklede whodunit met Mongoolse flikken wordt met zijn heel erg losjes aaneengeregen scènes en toonwisselingen algauw meer een trip door een cultuur op de grens tussen traditie en moderniteit. Soms fascinerend, soms grappig, soms poëtisch en sowieso bijzonder mooi in beeld geborsteld, maar ook wat lukraak en te makkelijk op de arthousetoetsen drukkend.