SUN YUAN & PENG YU, 2007
...

SUN YUAN & PENG YU, 2007 TE ZIEN OP A TRIPLE TOUR, CONCIERGERIE, PARIJS, TOT 6/1 In Old Persons Home van de Chinezen Sun Yuan (41) en Peng Yu (39) rijden dertien elektrische rolstoelen rond. De uit glasvezel en siliconen opgetrokken bejaarden die erin zitten, zouden politieke of religieuze leiders kunnen zijn, aan hun kledij en eretekens te zien, maar onder hun talloze rimpels en lange witte baarden zijn ze volkomen onherkenbaar. Versuft rijden ze soms zachtjes tegen elkaar aan, een andere keer tuft een seniele bejaarde tegen een been van een bezoeker. Schade aanrichten doen ze niet, daarvoor rijdt het kreupele dertiental veel te traag. De enige die aanmerkelijk sneller vooruitgaat, is een soort comateuze Arafat, al kun je hem dat in zijn bewusteloze toestand moeilijk kwalijk nemen. Eindelijk vrede, denk je bij het lachwekkende tafereel, want door hun hoge leeftijd zijn deze leidersfiguren finaal onschadelijk gemaakt. Misschien is dit geriatrische onderonsje zelfs een straf voor al de last die de mannen de wereld hebben bezorgd? In ieder geval is Old Persons Home een genadeloze mix van humor en een spijkerhard realisme. De vanuit Beijing opererende Sun en Peng maken overigens wel meer knallende installaties. In het Rijselse Tripostal legden de twee zo een bizarre, dode engel op de vloer. Ook die hyperrealistische gevleugelde man is bejaard, alsof hij van ouderdom stierf en vervolgens op aarde neerstortte. À Triple Tour - driedubbel op slot - brengt een selectie uit de duizelingwekkende kunstverzameling van de Franse zakenman François Pinault, de eigenaar van Gucci, Fnac, La Redoute, Artemis, Christie's et cetera. Zijn kunst vond een tijd geleden onderdak in Venetië. Voor het eerst komt hij met een deel ervan naar Parijs, en wel naar de beladen Conciergerie. Al van in de middeleeuwen was dat oord met gotische gewelven een gevangenis, en na de Franse Revolutie wachtte onder meer Marie-Antoinette, alias mevrouw Lodewijk XIV, er op de guillotine. Intussen is de Conciergerie een museum, waar nu de installaties uit de Pinaultcollectie een dramatische context vonden. A Triple Tour brengt werk dat subtiel verwijst naar zichtbare of onzichtbare vormen van gevangenschap. Hoewel niet elke bijdrage helemaal overtuigt, vind je toch een paar memorabele installaties in deze buitengewone setting. Rillingen krijg je gegarandeerd bij de messcherpe Hall of Whispers van de Amerikaanse videokunstenaar Bill Viola, en bij het griezelige Last Night You Brought a Man Up to Your Room van Kristian Burford, een installatie waarin een man in een hotelkamer een gewetenloze moordenaar blijkt. Creepy. ELS FIERS