De Belgisch-Guatemalteekse César Díaz won in Cannes de Caméra d'Or voor de beste debutant en zijn film werd boven De Patrick van Tim Mielants en Le jeune Ahmed van de broers Dardenne ver...

De Belgisch-Guatemalteekse César Díaz won in Cannes de Caméra d'Or voor de beste debutant en zijn film werd boven De Patrick van Tim Mielants en Le jeune Ahmed van de broers Dardenne verkozen als Belgische inzending voor de Oscars. Dat creëert hoge verwachtingen die gedeeltelijk worden ingelost. Scènes die visueel beklijven ontbreken in Nuestras madres, maar de sobere stijl en de grote terughoudendheid is niet onlogisch. Díaz kaart namelijk een delicate situatie aan die een rechtstreeks gevolg is van de jarenlange burgeroorlog die Guatemala heeft verscheurd. Een jonge forensisch antropoloog zoekt in anonieme massagraven naar mensen die spoorloos verdwenen zijn. Een nieuwe aanwijzing doet de hoop opflakkeren dat hij zijn eigen vader zal terugvinden. Het indrukwekkendst zijn de getuigenissen van de inheemse vrouwen die zonder vader, man, broer verder moesten.