'Man wat is het hier koud', zegt een veel te dun geklede Pessino, een van de oprichters van de Amerikaanse spelontwikkelaar Ready at Dawn. Handenwrijvend wacht hij ons op in de Kelders van Cureghem. De gewelven daarvan passen dan misschien niet bij zijn kledij, ze doen dat des te meer bij The Order: 1886. In dat game - de eerste exclusive voor PS4 van dit jaar - draait alles om een geheimzinnige oude ridderorde die het in victoriaans Londen opneemt tegen de niet bepaald vredelievende halfbreeds, die kunnen shapeshiften tussen een menselijke en een weerwolfachtige vorm. Niet alleen dat, ook technologisch zijn er nogal wat verschillen met het historische Londen van die tijd - zo beschikken de ridders over wapens die wolken gesmolten metaal uitbraken. 'Het was ook niet onze bedoeling een accurate geschiedenisles te presenteren', zegt Pessino. 'Een game dat je bijvoorbeeld op weergaloos realistische wijze soldaat laat zijn op een authentiek slagveld, interesseert me n...

'Man wat is het hier koud', zegt een veel te dun geklede Pessino, een van de oprichters van de Amerikaanse spelontwikkelaar Ready at Dawn. Handenwrijvend wacht hij ons op in de Kelders van Cureghem. De gewelven daarvan passen dan misschien niet bij zijn kledij, ze doen dat des te meer bij The Order: 1886. In dat game - de eerste exclusive voor PS4 van dit jaar - draait alles om een geheimzinnige oude ridderorde die het in victoriaans Londen opneemt tegen de niet bepaald vredelievende halfbreeds, die kunnen shapeshiften tussen een menselijke en een weerwolfachtige vorm. Niet alleen dat, ook technologisch zijn er nogal wat verschillen met het historische Londen van die tijd - zo beschikken de ridders over wapens die wolken gesmolten metaal uitbraken. 'Het was ook niet onze bedoeling een accurate geschiedenisles te presenteren', zegt Pessino. 'Een game dat je bijvoorbeeld op weergaloos realistische wijze soldaat laat zijn op een authentiek slagveld, interesseert me niet. Ik verkies verbeelding, mythische locaties en fantastische personages en verhalen.' Ru Weerasuriya, een andere oprichter van Ready at Dawn, liep tien jaar geleden al met het idee voor The Order: 1886 rond. 'Als hij iets nieuws bedenkt, begint hij eerst werelden en verhalen uit te tekenen', legt Pessino uit. 'Alleen zo krijg je narratieve diepte. Hij schrijft werkelijk alles uit, tot in de kleinste details. In dit geval heeft hij daar drie jaar over gedaan. In dit spel wilde hij legendes, mythes en historische feiten vermengen. Er zitten veel zaken in waar mensen wel oppervlakkig iets over weten, zoals de industriële revolutie en uitvinder Nikola Tesla en de ridders van de Ronde Tafel. Hij neemt de historische elementen daarvan - Ru is een geschiedenisfanaat - en weeft de fictie er op zo'n manier door dat je je als speler zult afvragen wat nu echt gebeurd is en wat niet. Het spel moedigt je in se aan om dingen op te zoeken.' Retrosciencefiction? Londen in de 19e eeuw? Het riekt hier naar steampunk, een genre dat tegenwoordig wel vaker opduikt op gameconsoles - denk aan Dishonored, Bloodbourne, BioShock en Thief. Maar op Pessino werkt de term als een rode lap op een stier. 'The Order is helemaal geen steampunk', zegt hij verontwaardigd. 'Onze game heeft een hele andere esthetiek: minder grillige fantasy, geen gek uitziende stoommachines of bizarre vervoersmiddelen. Onze toon is serieuzer. De leefwereld van het spel zit verankerd in de realiteit. We gaan niet zo ver met de sciencefictionelementen dan de games die je daar opsomt. Dit is geen gameversie van pakweg The League of Extraordinary Gentlemen, in vergelijking daarmee zou je The Order haast melodramatisch kunnen noemen.' Veel van de oorspronkelijke ideeën hebben het spel uiteindelijk overigens niet gehaald. 'Dat moeten er een stuk of honderd zijn', knikt Pessino. 'Sommige zijn er pas na hele lange discussies en op de valreep uit geflikkerd, andere zaken bewaren we voor later. Het was ook technisch een behoorlijk moeilijke productie. De technici en programmeurs hebben meer dan eens moeten zeggen dat ze dit of dat idee onmogelijk in de game konden laten functioneren. als eindverantwoordelijke heb ik al mijn bemiddelingstalent uit de kast moeten halen. (lacht)' Even duidelijk is dat er nu een stevige basis is gelegd voor toekomstige uitbreidingen. 'Nu kunnen we ons focussen op compleet maffe ideeën. Als we hier ooit een opvolger van maken, zie je ze gegarandeerd vliegen', grijnst Pessino. 'We wilden nu nog geen multiplayer in het spel, omdat we anders tijdens de ontwikkeling onze aandacht al hadden moeten verdelen. We wilden ons honderd procent focussen op een door het verhaal gedreven spelervaring. De achtergrond van het verhaal is ook behoorlijk complex, en er zijn zoveel verschillende personages die we wilden introduceren dat het ons zinvoller leek dat gedeelte nu piekfijn af te leveren.' Zelf heeft Pessino het vooral op het wilde Westen als hij gamet. 'Er zijn een aantal games die deel uitmaken van mijn jeugd en die me ertoe aangezet hebben om zelf gameontwikkelaar te worden, zoals Elite in de jaren tachtig en Final Fantasy VII in de jaren negentig. Mijn favoriete game van de laatste tien jaar is Red Dead Redemption, waarschijnlijk omdat ik Italiaanse roots heb en geobsedeerd ben door spaghettiwesterns. Niemand maakt betere openwereldgames dan Rockstar, en dit vind ik nog steeds het beste spel dat ze ooit gemaakt hebben, waarschijnlijk omdat er minder realisme in zit dan in Grand Theft Auto. Westerns zijn écht mijn ding.' De locatie van de opvolger van The Order: 1886 is bij deze dus bekend? Pessino antwoordt enkel met een aanstekelijke bulderlach. THE ORDER: 1886 Nu verkrijgbaar voor PlayStation 4. DOOR DIMITRI DEWEVERAndrea Pessino: 'EEN GAME DAT JE OP WEERGALOOS REALISTISCHE WIJZE SOLDAAT LAAT ZIJN OP EEN AUTHENTIEK SLAGVELD, INTERESSEERT ME NIET. IK VERKIES VERBEELDING EN VERHALEN.'