Nicole Kidman - De Biografie ****

DAVID THOMSON
...

DAVID THOMSON AW BRUNA, 294 BLZ., euro 18,95 (ORIGINELE TITEL: NICOLE KIDMAN, BLOOMSBURY, 311 BLZ.) Begeren. De voyeuristische relatie tussen toeschouwer en acteur/filmster. Daar draait het allemaal om, dat is de essentie van cinema. Vanuit die stelling vertrok David Thomson voor zijn eigenzinnige, controversiële biografie van de Australische Hollywoodster Nicole Kidman. Thomsons boek houdt ergens het midden tussen een gevatte biografie, persoonlijk essay, speculatief fantaseren en een intieme, dweperige liefdesbrief 'from someone in the dark to one of those beauties in the light'. Wie de auteur kent van boeken als The New Biographical Dictionary of Film en The Whole Equation: A History of Hollywood weet dat Thomson een erudiete kennis van de filmgeschiedenis heeft en dat hij soms behoorlijk provocerend, spottend of denigrerend uit de hoek kan komen. En Thomson stelt dat Kidman, een 'sexy bonenstaak met gemberkleurig schaamhaar, komma's als borsten en jongensachtige heupen', haar huwelijk met Tom Cruise vooral zag en gebruikte als een opstap naar de Hollywoodtop met Kubrick in de psychologische rol van agitator voor de pijnlijke scheiding. Aan stereotiepe privédetails of anekdotes verliest Thomson nauwelijks tijd, ook al kletst hij soms uit zijn nek. Nicole Kidman is een intelligent en vaak grappig geschreven boek over een actrice en het acteren in het Hollywood van nu en vroeger, over Kidmans status als seksueel icoon. Zijn analyses van haar films - de hoofdbrok - zijn heel helder, zijn argumenten goed onderbouwd en vaak fantaseert Thomson meeslepend over hoe hij een plotlijn of personage veranderd zou hebben. To Die For en vooral Birth zijn volgens hem Kidmans beste films en hij maakt je nieuwsgierig naar het vrij onbekende Birthday Girl. Tegelijk is Thomson verbouwereerd over het feit dat een actrice die een Oscar won ( The Hours) en gedurfde, avontuurlijke filmkeuzes maakt ( Dogville), een spot voor Chanel No. 5 draait, nog maar eens haar tijd steekt in een covershoot voor een glossy tijdschrift of voor onbenullige films opteert ( The Interpreter, Bewitched), terwijl ze het geld heeft om die tijd nuttiger te gebruiken. Thomson wil de psyche en de keuzes van Kidman begrijpen, de relatie tussen Kidman als (publieke) persoon en als acteur. Hij doet dat op een allesbehalve hypocriete manier en probeert en passant ook met intellectuele branie zijn eigen obsessie voor Kidman - 'de meest gretig gefotografeerde vrouw ter wereld' - te begrijpen. Luc Joris