Vanaf woensdag 18/5, 22.55 – Canvas. De finale wordt rechtstreeks uitgezonden op Canvas Plus vanaf woensdag 18/5 om 19.45.

Sire, er zijn nog zekerheden! De eerste is de Koning Elisabethwedstrijd, die al sinds 1937 georganiseerd wordt, de tweede dat de liefhebbers zich kunnen verheugen op deskundige commentaar van Fred Brouwers. Let wel, deze editie voor zang wordt de laatste voor de Vlaamse éminence grise der klassieke muziek. Misschien wordt hij wel opgevolgd door Thomas Vanderveken, die dit jaar present tekent voor Nacht van de koningin, een naar verluidt ‘gevarieerd en eigentijds liveprogramma’.

Euhm, wat mogen we ons dáárbij voorstellen?

Thomas Vanderveken: Eigen lof stinkt, maar onze traditionele live-uitzendingen vallen al jaren in de smaak en blijven dus ook bestaan. Toch maken we er nu voor het eerst een ander programma rond: de Koningin Elisabethwedstrijd lééft wel, maar dan vooral bij de grote kenners en liefhebbers. Wij willen de wedstrijd, toch wel het Wereldkampioenschap Zang, aanbieden aan iedereen die geen tijd of zin heeft om die hele marathon uit te zitten. Vergelijk het met voetbal: de match tonen we op Canvas Plus, Extra Time op het reguliere net.

En hoe hopen jullie dat te doen?

Vanderveken: Met een aftershow in een zaaltje in de Bozar zelf – de gesprekken die je normaal op een receptie voert, hoor je bij ons. Niet alleen nodigen we de kandidaten zelf uit, ook andere bekende gasten zullen zich bij ons in de zetel vlijen: usual suspects als operaster José van Dam en zangleraar Peter De Smedt, maar ook liefhebbers als Michel D’Hooghe. Die komt zelfs liever bij ons langs dan naar de bekerfinale van het voetbal te gaan.

Klassieke muziek heeft niet echt een hip imago, of is dat toch een misvatting?

Vanderveken: Goh, met opera gaat het eigenlijk echt wel goed, ook bij jongeren. Je kunt niet ontkennen dat er wat stof hangt over klassieke muziek, onterecht trouwens. Ten bewijze: in Nacht van de koningin laten we Gabriel Rios een moderne versie van een klassiek stuk maken, terwijl Triggerfinger een eigen song dan weer klassiek maakt.

Ben jij ooit scheef bekeken om je voorliefde voor klassieke muziek?

Vanderveken: Ik ben er nooit mee uitgelachen, maar toen ik zowel voor Jim als voor Klara werkte, kreeg ik soms toch vreemde reacties. Nochtans is die combinatie voor mij vanzelfsprekend. Ik vind klassieke muziek en pop gewoon twee verschillende vormen van taal, die allebei heel krachtig kunnen zijn. De Koningin Elisabethwedstrijd was bij ons thuis een vaste waarde. Trouwens, ik word ook ziek van mensen die klassieke muziek sowieso als beter bestempelen – ik heb niet de ambitie mensen te bekeren.

Hoe zit het eigenlijk met de kandidaten dit jaar – al favorieten?

Vanderveken: Van de 189 zangers die een dvd hebben ingestuurd, blijven er nog 98 over – onder wie tien sterke Belgen. Best wel leuk: sommigen ken ik nog van het conservatorium, waar ik piano en muziektheorie gestudeerd heb. Of ik zelf ooit zulke ambities heb gehad? Het was al snel duidelijk dat ik noch over de uitzonderlijke genialiteit noch over de werkijver beschikte die nodig zijn om zover te geraken. (Lacht)

Genialiteit gaat vaak gepaard met excentriciteit. Zitten er weer dankbare figuren tussen?

Vanderveken: Waarschijnlijk wel, ja. Van vorig jaar herinner ik me nog Evgeni Bozhanov – de latere tweede – die geen seconde kon stilstaan, niemand in de ogen keek en constant met zijn handen wapperde. Al een geluk dat bij zulke jonge mensen het divagedrag nog niet zo sterk ontwikkeld is. (Lacht) Maar: voor mij zijn alle kandidaten helden, niet alleen om hun energie en discipline, maar ook om hun guts. Die zangers gooien zich voor de leeuwen, en eigenlijk heeft zo’n wedstrijd alles van een Griekse tragedie: drama, heroïek en veel theater.

BARBARA DE CONINCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content