'Tv biedt meer mogelijkheden om een verhaal te vertellen dan film', aldus Steven Soderbergh enkele jaren geleden. Met series als The Knick, The Girlfriend Experience en Godless heeft hij de muur tussen televisie en film intussen gesloopt. In zijn drang naar uitdagende ideeën en verhalen creëerde de regisseur van Traffic, de Ocean's-films en onlangs nog Logan Lucky toch weer een nieuw speeltje: een interactieve miniserie die bedoeld is om op uw smartphone te bekijken via een app - die voorlopig alleen in de VS gratis kan ged...

'Tv biedt meer mogelijkheden om een verhaal te vertellen dan film', aldus Steven Soderbergh enkele jaren geleden. Met series als The Knick, The Girlfriend Experience en Godless heeft hij de muur tussen televisie en film intussen gesloopt. In zijn drang naar uitdagende ideeën en verhalen creëerde de regisseur van Traffic, de Ocean's-films en onlangs nog Logan Lucky toch weer een nieuw speeltje: een interactieve miniserie die bedoeld is om op uw smartphone te bekijken via een app - die voorlopig alleen in de VS gratis kan gedownload worden. Samen met schrijver Ed Solomon maakte Soderbergh een moordmysterie waarin u Sharon Stone herkent als Olivia Lake, een J.K. Rowling-achtige kinderboekenauteur die dood wordt aangetroffen in een mondain skiresort in Utah. Er zijn meerdere verdachten, zoals oplichter Eric (Frederic Weller) of klusjesman Joel (Garrett Hedlund). Na een introductie is het aan de kijker om detective te spelen. Aan het einde van elk hoofdstuk krijg je de mogelijkheid om het verhaal uit te pluizen vanuit het standpunt van een personage naar keuze. Na een scène met Eric en Joel kun je kiezen hoe de plot verdergaat: vanuit Erics personage of dat van Joel. Iedere kijker krijgt zo een ander verhaal te zien, maar de keuzes van de kijker veranderen de afloop niet. Het lijkt wel alsof Soderbergh je een hoop beelden en situaties aanreikt en zegt: 'Hier, begin maar te monteren.' 'De toekomst van televisie?' vroeg Wired zich af. Als narratief experiment, want zo noemt Soderbergh het, is de app interessant, en op de regie van Soderbergh valt weinig af te dingen, maar de meeste personages missen diepgang en het interactieve gedeelte stelt wat teleur. Vaak krijg je dezelfde scène opnieuw en opnieuw te zien, maar dan vanuit een lichtjes ander perspectief. Soms wordt een scène halverwege onderbroken en krijg je de keuze om 'discoveries' te openen, stukjes informatie die dienen om context te geven, maar die toch vooral ergernis opwekken - of kijkt u écht graag tv met voetnoten? Het ambitieuze project, dat tot stand kwam in samenwerking met technologiebedrijf PodOp, mocht wat kosten, en Soderbergh wilde er alleen voor gaan als hij van HBO groen licht kreeg om Mosaic ook als miniserie uit te zenden. Soderbergh mocht alles hermonteren naar een zesdelige versie van ongeveer vijfenhalf uur die wél de wetten van een klassieke tv-serie volgt.Soderbergh verkiest de app- versie. Wij zijn blij dat we ons in een lineair verhaal kunnen onderdompelen zonder continu gestoord te worden door pushberichten. Soms is het gewoon fijner om het vertellen van verhalen over te laten aan de verhalenverteller.