MOZ ART. Ontdek de pornograaf in een herboren Moz. Met dank aan het heilige Rome.

Morrissey ****

RINGLEADER OF THE TORMENTORS

ATTACK RECORDS

Na zich, ziek van de muziekbizz, zeven jaar in de woestijn te hebben teruggetrokken, maakte Morrissey in 2004 een onverwacht spetterende comeback met You Are The Quarry. Hij had zijn Engeland, waarmee hij een haat-liefdeverhouding heeft, moeten ruilen voor Los Angeles om die plaat te kunnen baren. Ringleader Of The Tormentors staat alweer in het teken van een zelf opgelegde verbanning. Op de vlucht voor het politieke klimaat in Amerika emigreerde Moz naar Rome. Voor de productie trok hij Tony Visconti aan, David Bowies vroegere rechterhand met Italiaanse roots. In een ver verleden stond Visconti ook aan de zijde van Marc ‘T-Rex’ Bolan, een van de grote helden van Morrissey. Dat levert een subtiele verwijzing naar T-Rex op, in de vorm van de intro van In The Future When All’s Well: ronkende gitaren die het gezelschap krijgen van een wulpse bas. Als architect van de glamrock speelt Visconti de potige groep die Morrissey rond zich heeft verzameld uit – de gitaristen krijgen alle ruimte – en drapeert hij op de koop toe weelderige arrangementen over die stevige basis. Hij is inventief in zijn detailzucht en deinst er niet voor terug om de scherpe rocker I Just Want To See The Boy Happy een trompetsolo mee te geven. Tot drie keer toe wordt een kinderkoor geëngageerd, het meeste effect sorteert het met de herhaalde slogan ‘ there is no such thing in life as normal” in The Youngest Was The Most Loved. De grootste krachttoer is opener I Will See You In Far Off Places, dat een flamencofundament heeft, iets wat de power van het nummer enkel ten goede komt. Een Spaanse gitaar duikt ook op in afsluiter At Last I Am Born, naast een surfgitaar, een marsritme en een orkest in vol ornaat. Alle registers gaan open in Life Is A Pigsty en Dear God, Please Help Me, grootse en emotionele ballads in de traditie van Smiths-klassieker I Know It’s Over. Tot de textuur van Dear God, Please Help Me droeg Ennio Morricone bij. De opnames vonden namelijk plaats in de oude studio van de soundtrackmeester, die zich in de catacomben van een 17e-eeuwse kerk bevindt. De perfecte setting voor de psalm die Dear God, Please Help Me in wezen is. De Brit vertelt hoe hij door de straten van Rome wandelt en zich voor het eerst in zijn leven naar buiten in plaats van naar binnen keert. De onbeschaamd expliciete regel ‘ there are explosive kegs between my legs’, zeer ongewoon voor Morrissey, bewijst dat de zanger in deze romantische omgeving zijn grote liefde heeft gevonden. Hij voelt zich bevrijd. ‘ I entered nothing/and nothing entered me/’til you came/with the key’, verwoordt hij het treffend mooi in You Have Killed Me. Om de aanhangers van zijn donkere gedachten en zijn al even zwarte humor gerust te stellen: ondanks alles blíjft Moz een misantroop. De dood houdt de man die stilaan de 50 nadert enorm bezig, zo blijkt uit een derde van de nummers. Al trapt Life Is A Pigsty af met de zinsnede ‘ it’s the same old SOS’ – zo kennen we hem weer – is het au fond een pure liefdesverklaring. Net zo To Me You Are A Work Of Art, al luidt het ook daar: ‘ I see the world, it makes me puke’. Ringleader Of The Tormentors is, kortom, vintage Morrissey, met de verheffende pracht die ook het beste van The Smiths sierde. Het is een van zijn meeste indringende soloplaten. Die enkele songs die niét persoonlijk zijn – de morbide verhaaltjes The Youngest Was The Most Loved en The Father Who Must Be Killed – vallen in vergelijking met de rest tekstueel wat mager uit. Die mindere momenten niet te na gesproken, geeft deze cd je een energieboost van heb ik je daar. Hij is nog een pak opwindender dan het nochtans al tamelijk straffe You Are The Quarry. Morrissey zal hiermee zijn trouwe fans een brede glimlach op het gelaat toveren.

Peter Van Dyck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content