Nadat hij McDonald’s in het vizier nam in ‘SuperSize Me’, richt Morgan Spurlock zijn pijlen ditmaal op Osama bin Laden.

Morgan Spurlock is blijkbaar een man met een serieuze ‘death wish’. Voor zijn veelbesproken documentaire SuperSize Me ging hij een maand lang op een dieet van fastfood leven, met als gevolg dat hij zich letterlijk bijna doodvrat. Eenmaal hij hersteld was van de schranspartij, stortte hij zich echter meteen in een nieuwe, en nog gevaarlijker missie: een zoektocht naar Osama bin Laden, ’s werelds meest gevreesde terrorist. En even leek het erop dat zijn nieuwe film, die de titel Where the hell is Osama bin Laden? meekreeg, voor nog meer ophef zou zorgen dan zijn vorige.

Op het filmfestival van Berlijn in 2007 liet Spurlock een vijftiental minuten van zijn documentaire zien aan internationale distributeurs. Iedereen die binnen wilde, moest eerst plechtig beloven dat hij of zij achteraf de lippen stijf op elkaar zou houden over wat er getoond was. Na de screening begonnen de verschillende maatschappijen stevig tegen elkaar op te bieden voor de distributierechten (de strijd werd uiteindelijk gewonnen door de Amerikaanse Weinstein Company), wat meteen voor wilde geruchten zorgde. Volgens sommige ‘goede bronnen’ bevatte Spurlocks film enkele verbazingwekkende onthullingen, en hier en daar werd zelfs gezegd dat de documentairemaker Osama effectief had kunnen opsporen. In plaats van de beloning van 25 miljoen dollar op te strijken die de Amerikaanse regering heeft uitgeloofd, zou Spurlock zijn ‘vondst’ voor zichzelf gehouden hebben, kwestie van de bioscoopkassa’s wat harder te laten rinkelen.

Vorige week ging Where the hell is Osama bin Laden? in première op het Amerikaanse Sundance Festival, en tot teleurstelling van het publiek – en wellicht tot opluchting van Bush en de zijnen – blijft de vraag uit de titel onopgelost. Spurlock is door het Midden-Oosten getrokken en ging naar Pakistan en Afghanistan, maar van de überterrorist vond hij geen enkel spoor. Where the hell is Osama bin Laden? is dus niet de ‘scoop van de eeuw’, maar gewoon een – volgens de aanwezige recensenten op Sundance – onderhoudende documentaire over de gebruiken en gewoontes in de moslimlanden. Een soort De weg naar Mekka dus, alleen met een iets uitgekiender marketingcampagne.

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content