Philippe Falardeau met Mohamed Fellag, Sophie Nélisse, Emilien Néron
...

Philippe Falardeau met Mohamed Fellag, Sophie Nélisse, Emilien Néron Sommige films ogen op papier een stuk kwalijker dan ze uiteindelijk blijken. Neem deze Frans-Canadese crowdpleaser Monsieur Lazhar: hij bevat niet alleen genoeg archetypes en melige momenten om de volledige jaargang van een soap te vullen, het opgroeiverhaaltje is ook zo pedagogisch correct dat je de indruk krijgt dat de prent speciaal voor schoolvoorstellingen geconcipieerd is. In deze toneelverfilming draait alles - verrassing! - rond ene Monsieur Lazhar, een gedistingeerde veertiger van Algerijnse komaf die in een lagere school in Québec als leraar aan de slag mag. Lazhar komt niet onder ideale omstandigheden de schoolpoort binnen, aangezien hij een lerares vervangt die zich in haar eigen klaslokaal heeft verhangen. Slaagt Lazhar erin om de kinderen over die traumatiserende gebeurtenis en hun verdriet heen te helpen? En weet de nieuwkomer die geen pedagogische tik of dictee over Balzac schuwt zich ondanks alles tot een vertrouwensman op te werken? Het vervolg laat zich raden. Na een half uur krijg je trouwens nog te horen dat Lazhar in Algerije zijn gezin heeft verloren en slechts tijdelijk als politiek vluchteling in Canada verblijft. Een mens mag de hemel en vooral regisseur Philippe Falardeau danken dat dit materiaal niet tot in Hollywood is gewaaid. Daar zou het vast tot een hypersentimentele sof zijn vermalen, bij voorkeur met een bruin geschminkte Robin Williams in de titelrol. Ondanks de hoge Kleenexfactor houdt Falardeau - vooral bekend van het Olivier Gourmet-vehikel Congorama (2005) - de aankleding vrij sober en secuur. Hij toont niet alleen gevoel voor ritme en montage, maar geeft dit melodrama ook een paar fraaie filmische toetsen die de theatrale roots weten weg te wissen. Bovendien kan hij bogen op een bijna belachelijk fotogenieke, maar ook aandoenlijk acterende kindercast. Gelukkig maar, het klasje doet je de nogal nadrukkelijke Robin Williamsimitatie van de hoofdrolspeler makkelijk vergeven. Klassecinema als Entre Les Murs of Etre et Avoir is Monsieur Lazhar in geen geval; maar het blijft een goed gemaakt en gevoelig filmpje. Niet toevallig mocht het met Rundskop concurreren voor de Oscar voor Beste Buitenlandse Film. DAVE MESTDACH