Een oud Afrikaans beeldje van een moeder met een kind op schoot vormt in dit nieuwe boek van Fransman Lax de aanleiding om tegelijk de kunstroof door koloniale grootmachten en de actuele vluchtelingenproblematiek...

Een oud Afrikaans beeldje van een moeder met een kind op schoot vormt in dit nieuwe boek van Fransman Lax de aanleiding om tegelijk de kunstroof door koloniale grootmachten en de actuele vluchtelingenproblematiek aan te klagen. Wanneer een jongeman in Mali na een aanval van moslimfundamentalisten een beeldje vindt, krijgt hij van een wijze man de opdracht om het naar het Louvre te brengen, zodat het veilig is voor beeldenstormers die oude kunst wantrouwen. Via smokkelaars en een gammel bootje op de Middellandse Zee raken de jongeman en zijn pakje uiteindelijk in Parijs, waar er beter voor de kunst wordt gezorgd dan voor de mens. Moeder en kind is, net als het recente De krochten van het Vourlé van Marc-Antoine Mathieu, in opdracht van het Louvre gemaakt. Het leuke aan die serie strips is de heel persoonlijke invalshoek van elke auteur. In de plaats van Mathieus labyrinthische kolder krijgt u hier de menslievende blik op ingrijpende internationale gebeurtenissen die het werk van Lax kenmerkt.