JOHN WOO
...

JOHN WOO VS 2000. MET TOM CRUISE, DOUGRAY SCOTT, THANDIE NEWTON. 21.10 - VT4 Op deel drie, dat volgend jaar in de bioscopen verwacht wordt, plakt eindelijk de naam van een regisseur (J.J. Abrams, bekend van de tv-series Lost en Alias), maar of die de visuele dynamiek en het helse, stuwende tempo kan overtreffen dat Hongkongse actiespecialist John Woo aan deze aflevering van de spionagereeks gaf, blijft nog maar de vraag. Woo, de eerste Aziatische filmmaker die big budget-films binnen het Hollywood-studiosysteem ging draaien, geldt niet voor niets als een van de grootste actieregisseurs ter wereld. Zijn opwindende hyperkinetische stijl geeft aan de Bond-pastiche M: I 2 een spetterende, speedy impuls, maar de visuele panache weet de gebreken op het gebied van het scenario - het mist innerlijke spankracht, de romantische subplot is flauw en de personages zijn niet altijd even boeiend ontwikkeld - niet te compenseren. In de eveneens door Cruise cogeproduceerde en door Brian De Palma geregisseerde eerste grootschalige update van de gelijknamige populaire tv-reeks uit de jaren 60 lag de klemtoon op de paranoia. In deze veel te expliciete sequel zweert het scenario van Chinatown-scenarist Robert Town bij passie en verraad. Elitespion Ethan Hunt (een fysiek indrukwekkende Cruise) moet deze keer met de hulp van de innemende Thandie Newton in Australië en Spanje achter een Russische bioloog aan die zichzelf wil verrijken door de verkoop van een dodelijk virus. En dat de hele met hoogtechnologische gadgets overladen M: I-reeks uitgewerkt is in functie van de specifieke regiestijl van de regisseur bewijzen de bravoure shoot outs, het gebruik van slowmotion en witte duiven, typische ingrediënten van een Woo-film. Paper Moon ** Peter Bogdanovich, VS 1973. Picareske, licht cynische en niet al te sentimentele komedie over de relatie tussen een oplichter die tijdens de Depressie luxebijbels aan weduwen probeert te verkopen en een schrandere etter van negen. De 7-jarige Tatum O'Neal kreeg voor haar rol een gouden beeldje en is daarmee nog altijd de jongste Oscarwinnares (13.45 - VijfTV) The Nightmare Before Christmas **** Henry Selick, VS 1993. Gitzwart gotisch animatiefilmsprookje in sublieme ambachtelijke stop-motion, recht uit het macabere hart van Tim Burton. Het decor is Halloweenstad rond Kerstmis, in de dictatoriale greep van pompoenenkoning en geraamte Jack Skellington. Een hoogst origineel sprookje vol zwarte humor (20.40 - ARTE) Legends of the Fall * Edward Zwick, VS 1994. De romans van Jim Harrison zijn kloeke liefdesverklaringen aan de natuur van Montana, maar dit is een aalglad melodramatisch westernepos ter glorie van Brad Pitt (23.10 - La Deux).(L.J.)