Film: **** Extra’s: * (20th Century Fox Home Entertainment)

Film. In deze paranoïde thriller over preventieve misdaadbestrijding in het jaar 2054 speelt Tom Cruise de leider van het Pre Crime-team die zelf het slachtoffer wordt van het gesofistikeerde maar omstreden systeem waarmee moorden worden bestraft nog voor ze worden gepleegd. In de eerste scènes geeft Steven Spielberg een virtuoze demonstratie van hoe dit in zijn werk gaat. Het hele procédé van helderziende ‘pre-cogs’ die Cruise de fragmenten verschaffen waarmee hij de puzzel moet ‘preconstrueren’ en waarin beelden liegen omdat ze onvolledig zijn en de werkelijkheid onduidelijk wordt gedefinieerd, is een briljante aanzet tot een voor Spielberg ongewoon complexe en dubbelzinnige bespiegeling over misdaad, schuld, rechtspraak en deductie en vooral de daad van het zien in alle mogelijke gradaties en aspecten.

Vanaf de openingsscène waarin een potentiële, bijziende moordenaar naar zijn bril grijpt, is de film geobsedeerd door ogen die bedriegen, kunnen worden vervangen, gekopieerd, kwijtgeraakt, gescand, gebruikt voor persoonlijke product placement. Spielberg, immer de dwangmatige entertainer, verpakt zijn cinematografisch meest ambitieuze film als een frenetieke actiethriller, volgestouwd met duizelingwekkende verschuivingen van het verhalend perspectief, tijdruimtelijke verwarring, futuristische gadgets, film noir-technieken en uitgebreide hommages (aan Hitchcock, maar ook aan de Truffaut van Fahrenheit 451). De dvd laat je toe nog intenser te genieten van een film die letterlijk is volgestouwd met visuele ideeën en futuristische concepten ontleend aan Philip K. Dick. Maar waar Spielberg ook zijn eigen obsessies aan toevoegt, in het bijzonder een van de leidmotieven in zijn werk: het verraad van de vaderfiguur (of de afwezigheid van de vader, wat natuurlijk ook een vorm van verraad is).

Extra’s. Op het tweede schijfje met bonusmateriaal komen alle fasen van het productieproces aan bod, en gaat veel aandacht naar de wetenschappelijke basis van de toekomstvisie (Spielberg liet een think tank brainstormen om zijn futuristische maatschappij vorm te geven), de film noir-look (donker, koud, blauwig licht, gebleekte kleuren), de special effects (knappe ontleding van de spinnensequentie) en de bijdrage van vaste componist John Williams. Ondanks de schat aan achtergrondinformatie biedt de ‘making of’ weinig inzicht in de werkmethoden van Spielberg. En weerom ontbreekt een regisseurscommentaar. De extra’s huldigen de wonderlijke technologie van Minority Report, maar gaan grotendeels voorbij aan de rijkdom van ideeën en interpretaties in dit verbazend homogeen toekomstvisioen.

Samenstelling patrick duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content