Mijn mama is in Amerika en ze heeft Buffalo Bill ontmoet ***

Gert Meesters
Gert Meesters Stripjournalist voor Knack Focus.

MOEDER, WAAROM SCHREEF JIJ? – Een even gevoelige als goede strip voor kinderen, vrouwen en mannen van alle leeftijden? Chapeau voor Emile Bravo en kompaan Jean Regnaud.

Emile Bravo & Jean Regnaud

Silvester, 118 blz., euro19,95

Strips blijven in West-Europa een voornamelijk mannelijke aangelegenheid, onder andere door de viriele thema’s die de meeste beeldverhalen cultiveren. Mijn mama is in Amerika van Jean Regnaud en Emile Bravo is niet uitsluitend voor vrouwen bedoeld, maar laat de meeste lezers van het vrouwelijke geslacht aangenaam zwelgen in ontroering en – bevestigde of onvermoede – moedergevoelens.

Het is dan ook moeilijk om niet te zwichten voor de aaibaarheid van het verhaal over de zesjarige Jean. Die stelt zich vragen over zijn afwezige moeder, die volgens alle volwassenen op reis is. Zijn vader werkt hard en is afstandelijk, waardoor Jean zijn liefde projecteert op de inwonende oppas. Het buurmeisje troost hem dan weer door postkaartjes van over de hele wereld voor te lezen, zogenaamd van zijn moeder. Ook het eerste leerjaar zorgt voor turbulentie in het leven van de jongen.

Twee jaar geleden lieten Bravo en Regnaud zelfs de jury van de albumprijzen in Angoulême smelten met deze historie. Het helpt wellicht dat Regnaud hier zijn eigen jeugd navertelt. Dat zorgt voor inspiratie, maar het label ‘waar gebeurd’ maakt er op zichzelf nog geen sterk verhaal van. Regnaud gaat overtollig melodrama uit de weg en houdt een toon aan die voor een zesjarige geloofwaardig blijft. De lezer kan daardoor meedenken met de Jean uit de strip en zich weer even inbeelden hoe het leven er voor een zesjarige uitziet.

Tekenaar Emile Bravo heeft een minstens even groot aandeel in het welslagen van Mijn mama is in Amerika. De man die instond voor de beste Robbedoes in veertig jaar – Dagboek van een fantast – hanteert in dit boek een stijl die het midden houdt tussen strip en geïllustreerd jeugdboek. Tegen een warm gekleurde achtergrond staan vaak slechts enkele decorarme portretten of spaarzame stripstroken. De voice-over van Jean staat in witte tekstvakjes in een kindergeschrift. Bravo houdt daarbij een eenvoudige, maar effectieve lijnvoering aan, die de schattigheidsgraad danig verhoogt zonder het verhaal minder authentiek te laten worden. Mijn mama is in Amerika is een van de charmantste en gevoeligste verhalen voor alle leeftijden die we de afgelopen jaren lazen. Snik.

GERT MEESTERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content